Når det kommer til årets julebudget, er Danmark blandt de største optimister i Europa. Mens resten af Europa står stille, øger Danmark nemlig sit forbrug, viser ny undersøgelse.

Når danskerne om lidt skyder julesæsonen i gang, er der er en tendens til, at vi griber nemmere til lommerne, end folk i resten af Europa gør.

Samlet set forventer danskerne at øge juleforbruget med 5,2 procent, mens resten af Europa står stille. Det viser en ny europæisk undersøgelse udarbejdet af Deloitte, hvor mere end 14.000 forbrugere fra europæiske lande har deltaget.

»I Danmark er vi europamestre i optimisme, når det gælder årets jul. Danskerne bruger flere penge på julegaver i år, end de gjorde sidste år, og det står i kontrast til resten af Europa, hvor folk generelt skruer lidt ned - endda peger det nogle steder i retning af et mindre fald i forbruget,« siger partner i Deloitte Peter Mølkjær.

Danskerne forventer i år at bruge 4.599 kroner per husstand på julen. Det er 227 kroner mere end sidste år. Relativt set bruger danskerne flere penge på gaver, end det er tilfældet i resten af Europa. Mens vi bruger 61 procent af julebudgettet til gaver, går 30 procent til mad og blot 9 procent til sociale aktiviteter. I resten af Europa ses der i højere grad en tendens til, at man bruger relativt flere penge på mad og aktiviteter og færre på gaver, fortæller Peter Mølkjær.

Han mener, at udviklingen i danskernes forbrug skyldes, at vi har fået flere penge i hænderne. Han peger samtidig på, at danskerne er blevet mere optimistiske i forhold til økonomien.

»Sidste år sagde 35 procent af danskerne, at de gik målrettet efter at købe gaver på tilbud. I år er det tal faldet til kun 22 procent. I år har vi ganske enkelt lyst til at være spontane og impulsive frem for at lade snusfornuften råde. Der skal være sjov til lidt sjov og ballade, og mange vil gerne give den lidt ekstra los,« fastslår Peter Mølkjær.