Kun hver tredje dansker bruger nettet til at bestille tid til lægen og forny recepter. En ny kampagne skal få flere til at udnytte lægernes digitale tilbud.

Du har både mulighed for at bestille tid hos lægen og forny recepter på nettet. Men de færreste danskere benytter sig af de moderne metoder, når det gælder kontakten til lægen.

En ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Danske Regioner og Praktiserende Lægers Organisation, PLO, viser, at kun hver tredje dansker fast bestiller tid hos lægen digitalt, mens det også kun er hver tredje, der har prøvet at forny recepter på nettet. Næsten hver anden dansker ved slet ikke, at det kan lade sig gøre.

»Vi har måske ikke været gode nok til at fortælle om de muligheder, der er for at tilgå lægen digitalt. Det er ærgerligt, fordi borgerne kan opleve en bedre service, hvis de kender til de digitale tilbud. Det er det, vi prøver at rette op på,« siger Anders Kühnau, formand for Danske Regioners Løn- og Praksisudvalg.

Flere praktiserende læger har i mange år haft digitale tilbud, som deres patienter frit kan benytte sig af. Med en ny kampagne vil Danske Regioner og PLO gøre danskerne endnu bedre til at bruge lægens forskellige tilbud ved at oplyse om de mange muligheder.

Ifølge Anders Kühnau er det et helt naturligt skridt, at vi bliver mere digitale i kontakten med vores læge, og det vil både være en gevinst for borgerne og samfundet.

»Jeg tror, at mange borgere vil finde ud af, at det er nemmere at komme i kontakt med lægen, hvis man kan gør det digitalt. Så er man ikke bundet af et bestemt tidsrum, hvor man skal have fat i lægen, og man er heller ikke nødt til at vente i telefonen. Det, tror jeg helt klart, er en fordel for mange patienter,« siger han.