'Her kommer jeg, så skal I sgu bare se at komme væk.' Den holdning hersker blandt billisterne, og en cykeltrøje er som en rød klud på dem, siger den tidligere cykelstjerne John Carlsen, der i dag arbejder som cykeltræner.
'Her kommer jeg, så skal I sgu bare se at komme væk.' Den holdning hersker blandt billisterne, og en cykeltrøje er som en rød klud på dem, siger den tidligere cykelstjerne John Carlsen, der i dag arbejder som cykeltræner. Foto: Liselotte Sabroe/Lars Laursen
Aggressive bilister, der forsøger at vælte motionscyklister af vejen, presse dem ind i parkerede biler eller vædrer dem bagfra.

Det er blot nogle af eksemplerne fra de danske landeveje, der er skueplads for en voldsom strid mellem bløde og hårde trafikanter.

Bilisterne bliver provokeret af de tusindvis af fritidscykelryttere, der strømmer ud på landevejene i de lyse måneder og gør krav på de firehjuledes asfalt. Det sker ofte, at temperamenterne koger over bag rattet, så de tohjulede føler sig truet på både liv og førlighed.

- Set fra vores side er problemet, at bilisterne kører stærkt, aggressivt og for tæt på cykelrytterne. Vi har flere gange oplevet at blive påkørt eller forsøgt påkørt, hvorefter bilisten stikker af. Generelt er der tale om en aggressiv adfærd fra bilisterne, der dytter og råber efter os, siger Ditte Clausen, formand for ABC Cykling, en af landets største og ældste cykelklubber.

Det bliver værre og værre

Formanden understreger dog, at cyklisternes kørsel kan opfattes provokerende, set fra de motoriseredes side. Derfor opfordrer cykelklubben alle sine medlemmer til at køre ekstra hensynsfuldt for ikke at tirre bilisterne unødigt.

Ditte Clausen fortæller, at konflikten bliver værre år for år i takt med, at der kommer flere racercykler i trafikken. Landevejscykling er den hurtigst voksende sportsgren i Danmark. Hvert år langer cykelhandlerne over 50.000 nye racercykler over disken. Siden 2007 er medlemstallet hos Danmarks Cykle Union vokset med 40 pct.

AMOK på landevejen - 1

Ifølge den seneste, store undersøgelse af området fra 2011 er der 350.000 voksne danskere, der jævnligt klæder om til stramme cykelbukser og trøje og triller en tur på landevejene.

Det svarer til, hvis samtlige indbyggere i landets næststørste by Aarhus kørte på cykel - og endda fik følgeskab af yderligere knap 100.000 racercyklister.

Det overvældende antal får temperamenterne til at slå gnister blandt bilisterne. Og det bliver tilsyneladende kun værre.

- Jeg har kørt på cykel i 40 år nu, men det er især blevet slemt inden for de sidste år, siger John Carlsen, der som professionel cykelrytter kørte både Tour de France og Giro d’Italia

Fronterne trukket op

I dag kører han stadig landevejene tynde som en af de mange danske motionsryttere.

- Jeg tør ikke køre to-og-to mere. Jeg tør simpelthen ikke sidde yderst længere, for bilisterne kører så tæt, så sidespejlet bliver klappet ind, når de rammer en. Jeg har ikke tillid til, at der ikke er en eller anden idiot, der kører mig ned bagfra, fortæller John Carlsen, der i foråret blev jagtet ind over fortovet af en aggressiv bilist med hvinende dæk.

ABC Cykling arbejder nu på en kampagne, der sammen med Danske Gymnastik & Idrætsforeninger og cykelklubber på Sjælland skal gøre opmærksom på problemet, inden det koster liv, samt få cyklisterne til at tage ekstra hensyn i trafikken.

Fronten mellem bilister og cyklister er skarpest trukket op på Sjælland, hvor hovedstadens talrige ryttere motionerer, og dermed giver ekstra trængsel på asfalten. Men problemet er landsdækkende, lyder det fra cykelmiljøet.

Debat: Hvilke lignende oplevelser har du haft som cyklist eller bilist på vejene?

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook