Salget af iPads og andre tablets er eksploderet på blot et år. De findes nu i hvert tiende danske hjem. Den typiske ejer er mellem 30 og 49 år.

Danskerne har i den grad taget den lille handy iPad og andre af de såkaldte tablets til sig. På blot et år er salget eksploderet. I dag findes de små computere i over 520.000 danske hjem, mens det for blot et år siden kun var i 100.000 danske husstande, skriver Berlingske.

De nye tal stammer fra Index Danmark/Gallup, som har undersøgt danskernes forbrug på området. Undersøgelsen viste, at Apple med sin iPad sidder solidt på markedet med en markedsandel på 81 procent. Ni procent udgøres af Samsungs Galaxy Tabs, mens de sidste ti procent omfatter forskellige producenter. Den typiske forbruger af de nye computere er mellem 30 og 49 år.

- Det kom bag på os, at væksten har været så stor. Men ikke at de fleste er iPads, siger associate director Berit Pugggaard fra TNS Gallup til Berlingske.

Den voldsomme stigning i salget overrasker ikke Anders Elbak, der er analysechef hos IT-analysehuset IDC. Her viser tal, at der alene i 2011 blev solgt 251.000 tablets i Danmark. Hovedparten, nemlig 210.000, var iPads.

- Det er blevet større, end vi oprindeligt regnede med, og en af de ting, der overrasker mig mest, er, at så mange virksomheder allerede bruger dem professionelt, siger han.

BNB