Julegaveindkøbene står for døren, og det er meget fristende at få dem overstået i en fart på nettet.

400.000 danskere er blevet snydt i 2016, når de har shoppet på nettet, viser nye tal fra Epinion, og op mod 1.000 falske webbutikker er blevet anmeldt. Rigtig mange føler sig fristede til at købe julegaverne på nettet, og det er der især èn bestemt, men også problematisk grund til.

»En af de største faktorer til, at folk handler på nettet er hastigheden - at det går stærkt. Men det er også ofte derfor, det går galt. Fordi det går for hurtigt,« siger kommunikationschef Toke Mølgaard fra E-mærket.

Problemet er, at mange bare ser et slagtilbud, fordi de googler noget, de gerne vil købe, og så får man slet ikke tjekket, om netbutikken er til at stole på.

»Man skal tage sig tid, for det, der går igen for ofrene, er, at det går for stærkt. Når de er blevet snydt, kan de jo sagtens se, at det er vildt mærkeligt, at man ikke engang kan finde en fysisk adresse på de her fupbutikker,« siger han.

Det går nemlig ofte igen, at man ikke kan finde nogen kontaktoplysninger på ejeren, en adresse eller et telefonnummer, men blot en anonym mailformular, hvor man kan sende en mail til. Og så kan man ende med at aflevere sine personfølsomme oplysninger til en kriminel bagmand, der måske ripper din konto eller trækker et større beløb end det, du har købt for.

De typiske tegn på, at det er en lusket hjemmeside, er, at de ofte har nogle mærkelige domænenavne. E-mærket har for eksempel set eksempler på, at man kunne købe sko på et site, der hed esbjergkickboksing.dk.

»Danske domænenavne bliver opkøbt meget systematisk af udenlandske fupmagere, der har brug for danske domænenavne for at narre kunderne til at tro, at det er en dansk webshop, men det er det ikke nødvendigvis, fordi det slutter på .dk.«

En anden ting, der kan være irriterende for modtageren af en julegave købt på nettet, er, at det kan være enormt besværligt at bytte den.

»Jeg fik engang en hættetrøje af mine brødre, og det kostede mig 50 kroner og en masse besvær på posthuset at bytte den, så man kan ende med at pålægge modtageren af gaven en stor byrde,« siger Toke Mølgaard.