Næsten hver anden dansker mener, at folkeskolen slet ikke eller i mindre grad har prestige. Kun hver tiende mener, at folkeskolen har høj prestige.

Den danske folkeskoles image er langt fra i top, viser en ny undersøgelse. Faktisk mener næste hveranden dansker, at folkeskolen slet ikke eller i mindre grad har prestige. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov Zapera har foretaget for KL's nyhedsbrev Momentum.

Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) er ked af den lave prestige i befolkningen.

- Det er meget ærgerligt, og det er et advarselstegn, som vi alle sammen skal tage meget alvorligt. Ikke mindst kommunerne, som jo driver folkeskolerne, siger Tina Nedergaard til nyhedsbrevet, hvor hun også understreger, at at den danske folkeskole efter hendes mening overordnet er god og er blevet bedre i

de seneste år.

Undervisningsministeren mener, den lave prestige blandt andet skyldes, at der er for mange dårlige eksempler på kommuner og skoler, som ikke lever op til folkeskoleloven i forhold til eksempelvis antallet af undervisningstimer.

Når man spørger danskerne, hvordan folkeskolen får mere prestige,

peger næsten ni ud af ti på, at lærerne skal være dygtige til deres fag, lærerne skal møde velforberedte, og forældrene skal lære børnene, at skolen er vigtig. Det er de tre topscorere, men også de følgende pladser er besat med udsagn, hvor lærerne eller forældrene er nøglepersonerne.

Derimod lægger under halvdelen af danskerne vægt på, at eleverne ligger i top fem i internationale sammenligninger, som ellers er et erklæret mål for statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

Kommunernes Landsforening forventer i løbet af få uger at præsentere et udspil med helt konkrete bud på, hvordan elevernes læring i folkeskolen

skal styrkes.

/ritzau/