En række sager om danske turister, der har købt ubrugelig elektronik på De Kanariske Øer får Forbruger Europa til at slå alarm. Svindlerne bruger billige kameraer og tablets som lokkemad, men det kan dog ende med at koste de godtroende turister titusindvis af kroner, vurderer Forbruger Europa, som kalder problemet »toppen af isbjerget.«

Det europæiske netværk for forbrugere oplyser, at det er en »tiltagende tendens« for danske turister, som rejser til De Kanariske Øer – særligt Tenerife. Her lokker »udspekulerede og manipulerende sælgere« dem til at købe katten i sækken. Sælgerne skaber en situation, som stresser forbrugeren, mens de accepterer og godkender transaktionen, og det er typisk her, at forbrugeren bliver vildledt.

Leder af Forbruger Europa Lars Arent fortæller, at de i øjeblikket behandler et antal sager om danskere, som er blevet snydt og forført af tilbud i udlandet.

»Det er typisk blot toppen af isbjerget, når vi begynder at få de her klager. Vi kender til mange typer af svindel i udlandet, men det her handler om så store summer – det er mange tusinder kroner, man bliver snydt for – at vi opfordrer til, at man passer på,« siger Lars Arent.

Artiklen fortsætter under billedet

Arkivfoto. Ferierende badegæster på Tenerife.
Arkivfoto. Ferierende badegæster på Tenerife. Foto: BENT K RASMUSSEN
Vis mere

De danske turister bliver vildledt af de uhørt gode priser på kendte mærker af tablets og kameraer, og ender ubevidst med at godkende store betalinger på deres kreditkort.

»Nu starter feriesæsonen for alvor, derfor må vi forvente at endnu flere bliver udsat for det her. Derfor vil også gerne gå ud og råbe vagt i gevær,« siger Lars Arent.

Forbruger Europa hører om flere scenarier, hvor danske turister på Tenerife bliver mødt af en meget opmærksom sælger i butikken, som hurtigt finder den ønskede vare, f.eks. en tablet. Ofte lover sælgeren en garanti, hvor forbrugeren kan reklamere i en dansk landsdækkende kæde af elektronikbutikker, hvis der opstår problemer med varen. Sælgerne tilbyder dernæst supplerende produkter eller ydelser – måske endda uden ekstra beregning.

Artiklen fortsætter under billedet

Arkivfoto fra badebyen Medano på Tenerife.
Arkivfoto fra badebyen Medano på Tenerife. Foto: Nikolai Linares
Vis mere

Ingen kvittering i butikken

Forbruger Europa får typisk klager fra forbrugere, som ikke har modtaget en kvittering for deres køb. Sælgeren kommer oftest med en dårlig undskyldning og lover i stedet at sende købsbeviset til deres adresse i Danmark – hvilket aldrig sker.

»Butikkens kasseapparat er f.eks. lige løbet tør for bon, så forbrugeren må forlade butikken uden dokumentation for sit køb,« oplyser Forbruger Europa.

Tilbage i Danmark oplever forbrugeren så, at der f.eks. ikke er nogen internetforbindelse på deres nye tablet som lovet. Når forbrugeren vil bruge garantien og henvender sig i sin lokale elektronikbutik, bliver de afvist, da den danske butikskæde slet ikke forhandler den pågældende tablet og internetforbindelse – og heller ikke kender til den omtalte garanti.

Artiklen fortsætter under billedet

Arkivfoto fra badebyen Medano på Tenerife.
Arkivfoto fra badebyen Medano på Tenerife. Foto: Nikolai Linares
Vis mere

I steder kan de uheldige danske turister se, at butikken på Tenerife har hævet store beløb på deres kreditkort, som de imidlertid ikke kan bevise, da de ikke har noget købsbevis. Til gengæld har de indtastet deres pinkode og accepteret transaktionerne.

Det gør det vanskeligt at få ført pengene tilbage, medmindre de kan dokumentere, at sælgeren har hævet mere end de har aftalt. Så kan man nemlig gøre indsigelse over for sin bank, der kan tilbageføre det uretmæssige hævede beløb.

Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Gode råd

- Forlad aldrig butikken uden en bon, kvittering og anden skriftlig dokumentation på, hvad I har aftalt. Selve garantibetingelserne kan sagtens sendes efterfølgende alligevel. Det kunne fx stå i aftalen.
- Aftal, at du kommer ned i butikken og autoriserer kortbetalingen, EFTER butikken har gjort dokumenterne klar
- Undersøg selv, om sælgeren har en aftale med en kædebutik i Danmark, stol ikke på sælgerens ord
- Føler du dig usikker eller utryg så forlad butikken. Tilbuddet er der også i morgen
- Husk, der er ingen fortrydelsesret på køb i fysiske butikker, så bordet fanger!

(Kilde: Forbruger Europa)