Salget af Lotto-kuponer er gået tilbage siden 2007. Danske Spil satser på at vinde noget af det tabte terræn tilbage ved at forny spillet, så det kan hamle op med de nye former for spil, der er dukket op på markedet.

Færre og færre danskere lader sig friste af drømmen om at spille Lotto og vinde penge nok til at spendere resten af deres dage på en sydhavsø under palmernes skygge.

Salget af Lotto-kuponer er gået stærkt tilbage siden 2007, og det skyldes ifølge Danske Spil, at spillet har tabt terræn i forhold til nye, hurtigere spil, der er dukket op.

»Der er ingen tvivl om, at Lotto har haft det svært i kampen med de nye, hurtige spil. Det med at sidde og vente en uge på Lotto-trækningen føles en smule umoderne,« siger informationschef i Danske Spil Thomas Rørsig.

Lysten til at spille Lotto toppede i 2007, da omsætningen på Lotto-kuponer udgjorde 3,4 milliarder kroner. I 2011 var den faldet til 2,5 milliarder kroner. Og den nedadgående tendens ser ud til at fortsætte.

»Lotto er udsat for hård konkurrence fra blandt andet Oddset og live betting-spil, hvor man ikke bare kan spille før, men også under kampen. Det er noget, der især har en appel til yngre målgrupper,« siger Thomas Rørsig.

Danske Spil har dog ikke tænkt sig at sidde med hænderne i skødet og se Lotto-indtægterne svinde ind til ingenting.

»Vi kæmper på livet løs, og det er blandt andet et spørgsmål om at finde den rette indpakning og skabe nogle sjove funktionaliteter, både på nettet og på mobilen, så vi kan skabe lidt mere liv omkring Lotto. Der skal nogle hurtigere elementer ind, også gerne nogle underholdningselementer, og det prøver vi med alle magter at arbejde på,« siger Thomas Rørsig og understreger, at det har stor betydning for spilvirksomheden at kunne bidrage til foreningslivet:

»Det optager os i høj grad, og vi sætter en ære i at kunne samle penge ind til det formål. Det er også en væsentlig del af årsagen til, at vi kæmper med at forny Lotto,« siger Thomas Rørsig.