Danske kvinder har svært ved at slæbe sig op fra sofaen og holde sig fysisk i gang, viser tal fra den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet fra DTU Fødevareinstituttet.

I gennemsnit tog kvinder i 2011-2012 1100 færre skridt per dag, end de gjorde i 2007-2008. Det anbefales, at man tager mindst 7500 skridt om dagen. Det er særligt sofahyggen foran fjernsynet og en dejlig varm bil, der ser ud til at trække danskernes aktive livsstil ned.

»Noget af det, man kan forestille sig spiller ind, er, at voksne danskere i højere grad vælger den passive transport frem for den aktive transport. Det vil sige, at de i højere grad tager bilen i stedet for cyklen,« siger seniorrådgiver Jeppe Matthiessen fra DTU Fødevareinstituttet.

Han tilføjer også, at tiden, som danskerne bruger foran skærmen er øget i undersøgelses-perioden. Kvindernes stadigt dårligere livsstil bliver også understøttet af en anden undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet, der viser, at kvinder i gennemsnit har taget 1,4 kilo på fra 2005 til 2013. Det betyder, at næsten halvdelen af de danske kvinder er let til svært overvægtige, og dermed haler ind på mændene, hvor lidt mere end halvdelen er overvægtige. Alt sammen dårlige vaner, der kan ende med at koste det gode helbred:

»Det er vigtigt at forebygge fysisk inaktivitet, fordi det er med til at forøge risikoen for en række sygdomme som hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og visse kræftformer,« siger Jeppe Matthiessen.



Ser man på den samlede statistik for alle danskernes aktivitetsniveau, så ender hver tredje dansker med betegnelsen fysisk inaktiv i 2011/12.

Her fortæller Bodil Jørgensen, Suzanne Bjerrehuus og Mascha Vang hvordan de holder sig i form.

Får du rørt dig nok i det daglige?

»Jeg har faktisk lige tænkt på det, for jeg er jo flyttet fra Nørrebro og ud til forstaden i et rækkehus. På Nørrebro brugte jeg kun min cykel, og derfor fik jeg en masse motion. Det er en fælde, når man bor herude. Bilen står der, og man skal lære busser og tog at kende.«



Hvad gør du for at holde dig i gang?

»Jeg har jo ikke et stillesiddende arbejde. Jeg render meget rundt, så på den måde får jeg rørt mig en hel del. Men så har jeg jo været ude for en ulykke, og det gør jo, at jeg har været igennem et genoptræningsforløb. Der er dog ting, jeg ikke kan som før. Det er som om, at man bliver lidt forsigtig, og efter ulykken har jeg ikke rigtigt fundet noget, der passer til mig – om det så er yoga, pilates, eller andet. Men cykle kan jeg, så der er ingen undskyldning.«

Får du rørt dig nok i det daglige?

»Nej, jeg får ikke nok motion. Jeg tror, at det er vores alle sammens dårlige samvittighed. Men jeg kan til gengæld leve højt på, at jeg har dyrket meget motion igennem hele mit liv. Nu er jeg så blevet lidt en ældre dame. Men jeg skal røre mig mere, og jeg har også købt mig en ny cykel.«

Hvad gør du for at holde dig i gang?

»Nu bor jeg i et hus, hvor jeg løber op og ned ad trapperne. Der er både loft, første sal og kælder, og jeg løber nok mindst 20 gange op og ned. Jeg trænede fitness i mange år, men det tog meget tid, og så begyndte jeg at få mange skader. Jeg synes, der er et eller andet galt med den måde, vi træner på i dag, for det kan give mange skader, og det er svært at finde noget, der ikke er så hårdt.«

Får du rørt dig nok i det daglige?

»Ja, nu har jeg jo lige udgivet en bog, der hedder ’Kom i gang med Mascha Vang’. Så jeg sidder ikke bare i sofaen, lad mig sige det sådan. Men for mig handler det slet ikke om, at alle skal have et vaskebræt. Det handler om at have det godt med sig selv.«

Hvad gør du for at holde dig i gang?

»Jeg elsker at løbe ude i naturen og få frisk luft i hovedet. Jeg bryder mig faktisk ikke om at træne og løbe indendørs. Og så laver jeg nogle forskellige øvelser, når jeg er ude. Når jeg er ude at løbe, så bruger jeg f.eks. en bænk, en sten eller en trappe til at lave øvelser. Det kan f.eks. være armbøjninger eller mavebøjninger.«

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook