Mandag den første maj lancerede den 22-årige danske app-designer Daniel Delouya en splinterny og helt unik app. Målet er, at appen skal nå ud til 300 millioner brugere verden over.

Siden slutningen af 2016 har Daniel Delouya arbejdet på at designe og kode en ny app. Den hedder UpToo og blev lanceret den første maj.

UpToo er en social udforsknings-app, der gør det muligt for brugerne at se, hvad der sker omkring og i resten af verden lige nu.

»UpToo er en kombination af stories fra Snapchat og af bedømmelses-systemet, som man kender det fra eksempelvis Jodel og Yik Yak. Brugerne poster nogle ting, og de bedste posts ryger til tops. Jo bedre man er til at skabe gode posts, jo flere point får man, og så kan man stige i level og konkurere mod andre brugere,« siger Daniel Delouya til BT.

Ifølge den unge app-designer skal appen give brugerne den oplevelse, at de skal kunne følge med i, hvad der sker omkring dem.

Og det var netop også på den måde, at Daniel Delouya fik ideen til appen.

»Jeg har udviklet og designet appen, fordi jeg synes, der manglede noget, hvor jeg selv kunne udforske i, hvad der sker rundt omkring. Så appen er faktisk lavet, for at forløse mine egne behov,« siger han.

Ambitionerne og forventningerne til den nye app er enorme. Daniel Delouya har fået appen testet blandt venner og familie, og der har han fået meget positiv respons.

»Jeg har store forventninger til, hvordan appen klarer sig. Drømmen er, at skabe en kæmpe social platform med op til 200 til 300 millioner brugere.  UpToo er et friskt pust på det sociale område,« siger han.

Bag appen har Daniel Delouya samlet et godt team, hvor han blandt andet har allieret sig med en succesfuld iværksætter og en erfaren mand indenfor mediebranchen.

Et screenshot af appen UpToo. Der er blandt andet hentet inspiration fra Snapchats stories
Et screenshot af appen UpToo. Der er blandt andet hentet inspiration fra Snapchats stories Foto: Privatfoto
Vis mere

Appen bliver gratis for brugerne, og Daniel Delouya er endnu ikke helt sikker på, hvordan han skal komme til at tjene penge på den. Men indtil nu lægger han kun sit fokus på at få appen til at vokse.

Tidligere har den 22-årige mand grundlagt en datingapp, som han blandt andet fik en investering på 1,5 millioner kroner til fra Danmark. Derfor rejste han sidste år til USA for udvikle den. Eventyret blev dog kort, da konkurrencen var for hård. Daniel Delouya endte derfor igen i Danmark, hvor han altså nu vil starte et helt nyt app-eventyr.

Og erfaringen fra tidligere samt det team som Daniel Delouya har samlet sammen til at hjælpe ham med appen, får ham til at tro på, at UpToo kan ramme hovedet på sømmet og blive til et stort socialt medie.

Et screenshot af appen UpToo. Man kan stige i level, hvis man poster gode ting
Et screenshot af appen UpToo. Man kan stige i level, hvis man poster gode ting Foto: Privatfoto
Vis mere

Et screenshot af appen UpToo. Man kan følge folk i appen
Et screenshot af appen UpToo. Man kan følge folk i appen Foto: Privatfoto
Vis mere