Det går den gale vej for danske bilers klimaregnskab. Sidste år udledte de 11,3 millioner ton drivhusgasser.

København. Målet er en mere klimavenlig og grøn transport i Danmark. Men for tredje år i træk spolerer bilerne den ambition ved at sende flere drivhusgasser ud i atmosfæren end året forinden.

Dermed går det stadig den forkerte vej med at få knækket kurven for bilers CO2-udslip. Det skriver Ingeniøren på baggrund af en ny statistik fra brancheforeningen Energi- og Olieforum.

Tal herfra viser, at bilerne på de danske veje sendte godt 11,3 millioner ton CO2 ud i atmosfæren sidste år.

Det er en spids mere end de godt 11,1 millioner ton i 2015, hvor der var tale om en tilsvarende svag stigning fra 2014.

Fra 2007 er CO2-udslippet fra den danske transportsektor, hvor vejtrafikken udgør omkring tre fjerdedele, ellers faldet med ti procent. Det skyldes altovervejende, at bilerne er blevet mere økonomiske, skriver Ingeniøren.

I de seneste år er både salget af biler og trafikken på vejene imidlertid steget så hurtigt, at det mere end opvejer, at bilerne kører længere på hver dråbe benzin og diesel.

Salget af benzin fra de danske tankstationer er nogenlunde konstant, og det øgede CO2-udslip fra vejene skyldes, at danskerne køber stadig mere diesel.

Ved indgangen til i år ejede danskerne næsten 2,5 millioner biler, små 75.000 flere end et år tidligere og en stigning på tre procent. De flere biler sætter deres præg på både trængsel og udslip af drivhusgasser.

Samtidig fik en lavere registreringsafgift, som regeringen indførte med finansloven, danskerne til at købe større biler.

Konsekvensen var, at nye benzinbilers gennemsnitlige brændstofeffektivitet ikke steg i 2016 for første gang i 20 år.

/ritzau/