Servicen i butikker og restauranter lever ikke op til forventningerne, mener mange danskere.

»Hej, hvad kan jeg hjælpe med?« Du har næsten med garanti mødt spørgsmålet fra en smilende medarbejder, når du er trådt ind ad døren til en butik i det lokale indkøbscenter eller i en gågade.

Men der er åbenbart langt imellem den gode hjælp og smilene fra personalet. Danskerne er nemlig ikke tilfredse med servicens niveau i butikker og på spisesteder.

Hvis en kunde oplever god service i en butik eller i en restaurant, så er der stor sandsynlighed for, at kunden vender tilbage til samme sted for at få en ny, fin oplevelse.



Men resultatet af en afstemning her på bt.dk viser, at danskerne ofte leder forgæves efter den gode service. I alt 4.019 brugere har svaret på spørgsmålet: ’Synes du, at servicen i danske butikker og restauranter er god nok?’ Og svarene peger tydeligt i retning af utilfredshed.

68 procent af brugerne synes ikke, servicen er god nok, mens 32 procent mener, at servicen i danske butikker og restauranter er fin. Mere end to tredjedele af danskerne bliver således skuffet, når de går på jagt efter nye sko eller søger en god kulinarisk oplevelse.

Tre gode grunde


følge Henrik Meng, der er ekspert i kundeservice, så er der tre hovedgrunde til, at danske butikker og restauranter leverer ringe service.

»For det første kan man have ansat de forkerte medarbejdere, og for det andet får butikkerne måske ikke uddannet deres medarbejdere ordentligt. Og endelig kan det være et problem, at en medarbejders forkerte adfærd ikke får konsekvenser,« siger han til BT og fortsætter.



»Hvis man vil have en forretning, hvor folk kommer ind, så må man møde dem der, hvor de er. Man er nødt til at tage udgangspunkt i kunderne og forstå, hvad der egentlig skal til for at give dem en god oplevelse. For ellers kan man jo bare gå hjem og købe på nettet.«

Den forkerte indstilling


En af de mest erfarne eksperter inden for dansk detailhandel er Bruno Christensen, der har arbejdet med branchen i mere end 50 år. Han mener, at medarbejderne i butikker og restauranter ofte har den forkerte indstilling.

»Når folk tager job inden for service, er det kendetegnende, at motivationen er at tjene penge.



Men motivationen bør også være, at man vil gøre noget godt for mennesker. Og de, der tænker sådan, vil have lettere ved at give og skabe en perfekt oplevelse for kunder og gæster,« siger han.

»Det er noget, der skal komme indefra. Man skal have en passion og lyst til at være med til at skabe et miljø med glæde og begejstring.«