Det er højst usædvanligt, at en reklamefilm droppes, lyder det fra distributøren, som fortryder, at den kontroversielle reklamefilm 'Abort gør dig ked af det' nåede ud i biograferne.

Den kontroversielle reklamefilm 'Abort gør dig ked af det', der advarer mod abort, skulle aldrig have været vist i landets biografer.

Det mener Dansk Reklame Film, der har stået for distributionen af reklamefilmen, der siden sidste uge har fået en lang række biografgængere til at klage til biograferne. Filmen blev mandag trukket tilbage og vil ikke længere blive vist.

- Den skulle aldrig have været vist, siger Claus Rothoff Brix, administrerende direktør i Dansk Reklame Film.

Reklamefilmen viser en ung, nøgen kvinde i fosterstilling. Hendes maveskind pulserer, mens en kvindestemme fortæller 'Du vil altid kunne huske det lille hjerte, der slog inden i dig'.

Filmen er produceret af Abortlinjen og var planlagt til at blive vist i cirka 45 biografer - herunder Nordisk Film Biografer og Cinemaxx - denne og forrige uge.

Ifølge Claus Rothoff Brix er der på baggrund af filmen kommet 'en masse' reaktioner.

- Det har været af sådan et omfang, at vi på baggrund af reaktionerne har vurderet, at vi trækker filmen tilbage, siger han.

Claus Rothoff Brix kan ikke mindes, at det før er sket, at en reklamefilm er blevet trukket tilbage.

- Reaktionerne har været et omgang, jeg ikke har set før, fortæller han.

Forinden, filmen blev sendt ud i biograferne, valgte Dansk Reklame Film at sende reklamefilmen forbi Medierådet, da man var opmærksom på, at den var kontroversiel. Men rådet, der vurderer film og herunder også reklamefilm, havde ikke nogen anmærkninger, forklarer Claus Rothoff Brix:

- Medierådet forholder sig til, om filmen er ulovlig, men tager ikke stilling til indholdet. Men det ændrer ikke ved reaktionerne fra publikum. Dem bliver vi nødt til at tage til efterretning, siger han.