For bare 49 kroner tilbød flyselskabet Airniavia at flyve 1.000 kunder fra Aalborg til London, men det var nu alligevel mere, end de kunne holde. Der var for lav »belægning«, og alle 1.000 billetter blev i sidste uge annulleret og pengene refunderet.

Men det er langt fra nok, lyder det nu fra Danmarks Rejsebureau Forening, skriver Nordjyske.

»Kunderne har krav på at blive ombooket til et andet flyselskab. Normalt er der jo både et hotel og en musicalforestilling inde i billedet også, og derfor risikerer kunderne at tabe meget mere end billetprisen,« siger Lars Thykier, der er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening til Nordjyske.

Men da firmakonstruktionen bag Airnavia tilsyneladende ikke er helt klart defineret, så er reglerne på området tilsvarende lidt uklare.

»De siger, de er et flyselskab, og det er de ikke, da de ikke har egen drifttilladelse og derfor har et andet selskab til at flyve for sig, og når man kun er agent, som sælger billetter for et flyselskab, skal det fremgå af markedsføringen,« siger Lars Thykier til BT.

Og sådan forholder det sig ikke hos Airnavia, mener Lars Thykier, der henviser til, at der er ganske klare regler på området for både flyselskaber og rejsebureauer, der forpligter dem til at ombooke samtlige kunder i sådanne situationer.

Men den udefinerede firmakonstruktion bag Airnavia placerer ikke selskabet som hverken flyselskab eller rejsebureau - dermed omgår man reglerne på området ifølge Lars Thykier.

Derfor opfordrer han også kunderne til at klage til Forbrugeranklagenævnet. For selv om Forbrugeranklagenævnet som udgangspunkt ikke vil godtage en klage over 49 kroner, så henviser Lars Thykier til, at kunderne risikerer at tabe mere end prisen for flybilletten i form af eksempelvis hotel og ny flybillet og dermed vil have en god sag.

Vi sælger ikke pakkerejser

Hos Airnavia beklager man den uheldige situation, men henviser imidlertid til, at kunderne har købt en flybillet og ikke en hel pakkerejse.

»Jeg er ked af, hvis gæsterne har været ude og købe billetter til musicals og hoteller, men det forholder sig sådan, at de kun har købt flybilletten hos os. Det svarer til, at man har købt en sofa et sted og et tæppe et andet sted. Hvis tæppeleverandøren ikke kan levere tæppet, så kan sofaleverandøren jo ikke tage ansvaret for det,« fortæller Mathias Madsen, der er direktør i Airnavia, til BT og fortsætter:

»De har ikke købt en pakkerejse, de har købt en flybillet, som vi desværre ikke kan levere, og vi har så refunderet pengene til alle kunderne,« fortæller han.

Men i så fald har han »misforstået budskabet,« mener Lars Thykier.

»Der var en lignende sag med et rejsebureau i efteråret, hvor der også var tale om flybilletter og ikke pakkerejser. Hvis han har en idé om, at det kan man godt, når der bare er tale om flybilleter, så tager han altså fejl,« fortæller han.