For 11 år siden tog Kristian Byrge og Peter Bonnén en vild beslutning. De sagde deres velbetalte job hos et reklamebureau op og stiftede designfirmaet Muuto. Nu er det blevet solgt for 'imponerende' 1,9 milliarder kroner.

Muuto har de seneste år haft stor succes med salget af nordisk design bestående af blandt andet lamper, puder, knagerækker og stole. Succesen har været så stor, at den danske designvirksomhed nu er blevet solgt til amerikanske Knoll for 300 millioner dollars - svarende til 1,9 milliarder kroner.

Den hurtige udvikling over det seneste årti fra start-up til milliardsalg kalder den administrerende direktør i Dansk Design Center, Christian Bason, for ' meget imponerende'.

»Der er ingen tvivl om, at det er et særdeles højt beløb. For mig at se, har de (i Muuto, red.) fremvist nogle væksttal, som er stærke, men som også peger ud i fremtiden, hvor man kan forvente, at de er lige så gode eller endnu bedre. De har formået at skabe en ekstremt stærkt designbaseret virksomhed, som samtidig er meget kommercielt orienteret og er dygtig til at tjene penge. Det er penge værd, og det må man sige, de har bevist i dag. Det er meget imponerende,« siger han.

Siden Kristian Byrge og Peter Bonnén stiftede Muuto, er det gået stærkt. De seneste fem år er overskuddet steget mellem 30-50 procent om året. I en pressemeddelelse fortæller de, at 'Knoll er det perfekte, permanente hjem for Muuto.'

Til BT forklarer Christian Bason, at Muuto har opnået stor succes ved hjælp af en relativt enkel opskrift.

»Det, Muuto har gjort, er at ramme nogle prispunkter, som når meget langt ud i markedet til nogle kunder og forbrugere, som måske ikke har råd til de helt eksklusive designermøbler, men har råd til alligevel at købe sig ind på et andet niveau end Ikea. Derudover er de to stiftere også bare rigtig kloge forretningsfolk, som har formået at bringe godt design ind i virksomheden, blandt andet ved at arbejde sammen med nogle rigtig dygtige, danske designere. De har hele tiden også haft en vækstdagsorden, og den har de holdt fat i. Jeg tror egentlig, formlen er relativt enkel, men ekstremt effektiv,« siger han.

Med kun 11 år på bagen er prisen for virksomheden dog lidt usædvanlig.

»Det er da bemærkelsesværdigt, og vi kan kun håbe på, at det er symbolsk for, hvordan branchen og feltet fremadrettet kommer til at klare sig. Jeg tror, verden har en enorm efterspørgsel efter det, vi kan i Danmark på designfronten med vores æstetik og enkeltheden, men også selve fortællingen om Danmark og Norden,« siger Christian Bason, der håber, salget af Muuto kan blive endnu et boost til hele branchen.

»For mig at se er det et fantastisk eksempel på en dansk, designbaseret virksomhed, som startede for nylig, men så hurtigt kunne blive en rumraket.«

Muuto vil fortsat være baseret i København og vil fortsætte som et selvstændigt selskab. Målet er ifølge Knoll, at forretningen skal være dobbelt så stor om tre-fem år.

BT har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Kristian Byrge og Peter Bonnén.