Onsdag blev vinderne af Politikens Undervisningspris hyldet i København til en stor prisfest.

Der blev uddelt tre hovedpriser i kategorierne: grundskole, gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser. Det skriver Politiken.

Vinderen af grundskoleprisen er dansklærer Mette Petersen fra Lillevang Skole i Lillerød i Nordsjælland. Der var 69 elever, forældre og kolleger, som havde indstillet hende til prisen.

To ekspertpaneler udvalgte de endelige vindere af de tre kategorier. Blandt argumenterne i indstillingerne, lyder det, at Mette Petersen har 'superkræfter' og at:

'Hun er mega engageret, og når hun først kommer i gang er det meget svært at falde bagud. Man bliver trukket med i undervisningen,' skriver en anden elev.

Selv var prisvinderen meget benovet, da hun modtog sin pris i København tirsdag aften.

»Det her er ligesom at vinde en Oscar. Der er bare lige den forskel, at vi arbejder med den virkelige virkelighed,« sagde Mette Petersen tirsdag aften. Hun var ankommet til prisfesten i en lejet limousine fra Lillerød.

Som hovedprismodtager kan hun varme sig på de 75.000 kroner, som hun udover æren modtager.

Fortjent vinder

Dagen derpå knokler hun videre på Lillevang Skole. Men der bliver tid til at fejre Mette Petersen, fortæller den stolte skoleleder, Mads Ingvardsen til BT.

»Vi fejrer det med jordbærkage lige om lidt,« siger han og roser Mette Petersen:

»Det er fortjent. Hun er en super, dygtig lærer. Hun kærer sig for sine elever. At alle løfter i flok. Både dem der er godt kørende, og dem som ikke er så godt kørende eller svagt stillet. Hun har positive forventninger og ambitioner på børnenes vegne. Det er hendes største styrke. Men hun er også stærk i samarbejdet med de kollegaer, hun har.«

Mette Petersen har været ansat på skolen siden 2000. Skolelederen kan også fortælle, at hun går meget op i, at der er pænt i klasselokalet, inden undervisningen starter.

»Der skal være ordentligt. Så de bruger lige ti minutter på at rydde op i klasselokalet, hvis det ikke er, som det skal være.«

De to andre vindere var Brian D. Egede Pedersen fra Nykøbing Katedralskole og Pernille Kudsk fra Social- og Sundhedsskolen i Horsens.