En af Danmarks største dagligvarekæder indleder en ny offensiv i det kommende år for at få flere kunder på det danske marked.

Det drejer sig om Dansk Supermarked, der ejer kæderne Netto, Føtex, Bilka og AZ.

Den nye offensive strategi kommer til at betyde flere butikker og kamp på priserne. Det siger administrerende direktør Per Bank fra Dansk Supermarked til Finans.dk

»Prisdysten bliver kun endnu hårdere, og det vil vi tage del i på tværs af vores butiksformater. Mange i branchen vil gerne tale om, at forbrugerne nu igen er klar til at købe dyrere varer. Men sådan ser vi ikke udviklingen. Prisen er fortsat helt afgørende - sammen med kvalitet og beliggenhed.«

Selvom der er meldinger om, at discountkæderne ikke vokser så meget som tidligere, så er det ikke noget, som Per Bank kan genkende. Hos Dansk Supermarked er det nemlig stadig Netto, der skaber mest vækst.

Tidligere har han også udtalt, at Bilka-butikkerne har haft det svært under konkurrenceforholdene med blandt andet mere onlinekøb. Men for første gang i mange år er Bilkas omsætning også vokset. Det er især fremgang på tekstil- og nonfood markedet, der har ført Bilka frem.

Derfor siger Per Bank også til Finans.dk, at man ikke skal blive overrasket, hvis den nye offensive satsning fra Dansk Supermarked kommer til at betyde flere Bilka-butikker i Danmark. Lige nu findes der 18 af dem omkring i landet, men Per Bank ser gerne, at der kommer to mere i løbet af de næste fem år.

Udover kæderne Netto, Føtex, Bilka og AZ driver Dansk Supermarked også to Salling magasiner. Dagligvarekæden har over 1.400 butikker i fem lande: Danmark, Tyskland, Polen, Sverige og Storbritannien.

Dansk Supermarked har over 34.000 ansatte alene i Danmark samt 11.000 samlet i de fire udenlandske lande. Kæden er ejet af A.P Møller Mærsk Gruppen og F. Salling.