De tager alle midler i brug. Cyk­listerne. Svinger til højre ved rødt, kører mod ensrettet trafik og tordner op på fortov og gennem fodgængerfelter i bestræbelserne for at ­komme fra A til B hurtigst muligt.

Mange cyklister i de danske byer kører kort sagt med hovedet under armen. Operativ leder for færdselspolitiet i København, Mogens Knudsen, oplever i stigende grad, at ’trafikkens gøgeunger’ opfører sig hensynsløst. - Alle vil frem på andres bekostning. Det er den tendens, vi generelt ser i trafikken, og i høj grad også hos cyklisterne. Grunden til, at jeg kalder cyklister for gøgeunger, er, at de er den del af trafikken, som alle de andre er sure på og hakker på. - Det er jo ikke fordi, cyklister er onde mennesker, men fordi de ikke ­opfører sig særligt hensigtsmæssigt, siger Mogens Knudsen.

4.000 bøder alene i København

Sidste år udskrev Københavns Politi over 4.000 bøder til cykel-syndere, der kørte over for rødt lys, og samme mønster gør sig gældende i år. Men spørger man Mogens Knudsen, kunne det antal bøder udskrives på en time, hvis man fangede alle lov-overtrædelserne. I Dansk Cyklist Forbund er man også opmærksom på de hensynsløse cyklister. Men særligt dem, der bringer sig selv og andres liv i fare. - Vi får masser af henvendelser fra cyklister, der brokker sig over andre cyklister. Specielt en mindre gruppe af særligt hensynsløse, der bringer deres eget og andres liv i fare. Det kan vi kun tage klart afstand fra og det giver cyklisterne et dårligt ry, siger kommunikationschef Frits Bredal.

Stresset hverdag får skylden

Et groft eksempel på en hensynsløs cyklist optrådte for nylig, da en kvindelig bilist fra Bornholm rystede på hovedet ad en 60-årig mandlig cyklist, der kørte hasarderet gennem et fodgængerfelt. Det gjorde manden så hidsig, at han standsede op, hev kvinden ud af bilen og tog kvælertag på hende. Politiet og Dansk Cyklist Forbund er enige om, at den hensynsløse adfærd skal ændres. De to parter forklarer tendensen med, at den stressede hverdag er med til at øge temperamentet i trafikken, hvilket får folk til at blæse på reglerne. Som løsning efterlyser politiet en mere målrettet informationskampagne for diverse cyklistorganisationer. Hos Dansk Cyklistforbund beder man politiet sætte sig bedre ind i problematikken og for eksempel følger Justitsministeriets forslag til regelændringer, der kan få trafikken til at flyde bedre.

Læs mere om B.T.s kampagne her.