Danmarks Radio og Muskelsvindfonden har stor succes med forestillingen Cirkus Summarum, hvor kendte værter underholder. Men flere markante cirkus­direktører træder nu frem og beskylder Cirkus Summarum for unfair konkurrence.

Onkel Reje, Bamse, Hr. Skæg, Motor Mille og monster busteren Silja. Det er svært ikke at holde af Danmarks Radios gakkede børneværter. Medmindre man er cirkusdirektør og kan se, at bænkene er tomme – og mener, at det er fordi, danskerne vælger at lægge årets cirkustur i DRs Cirkus Summarum.

I en rundspørge, foretaget af Berlingskes børneavis Kids’ News, retter fire markante cirkusdirektører en skarp kritik af Cirkus Summarum, skriver Berlingske fredag.

»Det er en ulige og unfair konkurrence.«

Så enkelt formulerer Nadia Benneweis, direktør i Cirkus Benneweis, sin kritik.

»Vi har før oplevet, at Summarum har ligget i en by før os. Der kan vi tydeligt mærke det. Selvfølgelig tager de vores gæster,« siger Nadia Benneweis.

Hun bakkes op af sine kolleger.

»De er en direkte konkurrent, og det har været rent målbart, fra da de startede med at lave cirkus,« siger René Marvin Mønster, direktør i Cirkus Baldoni.

Et af de væsentligste kritikpunkter er, at DR via deres dækning af Cirkus Summarum reelt giver forestillingen dyrebar reklame. DR sender – og genudsender <saxo:ch value="226 128 147"/> hvert år Cirkus Summarums show, mange af karaktererne går igen i DRs programmer og i cirkusteltet, og de har et program om cirkusdirektørens liv bag scenen, »Cirkusliv i savsmuld«.

»I år laver vi faktisk også en baggrundsdokumentar med fokus på de børn, der deltager i forestillingen,« siger Maria Hald, underdirektør i DR Medier.

»Det er gratis reklame,« mener René Marvin Mønster, og han får opbakning fra direktørerne fra Cirkus Benneweis, Cirkus Arli, Cirkus Dannebrog og Cirkus Arena.

»Det er jo konkurrenceforvridende. Sidste år lavede jeg en kampagne på TV 2. Det kostede en million kroner,« siger Benny Berdino, direktør i Cirkus Arena, der dog er den mindst kritiske over for Cirkus Summarum og fastslår, at han ikke frygter konkurrencen.

Han har med egne ord en dobbeltrolle i diskussionen om Cirkus Summarum. Dels fordi hans cirkusprinsesse i år er Signe Lindkvist, som var med til at starte Cirkus Summarum, dels fordi han udlejer teltene til Muskelsvindfonden, der sammen med DR Big Bandet står som arrangører af Cirkus Summarum.

Hvor meget, reklameværdien fra DRs dækning af Cirkus Summarum er værd, er umuligt at sige. På DR nægter man helt at tale om reklame.

»DR laver ikke reklame. Det er jo per definition ikke noget værd, for man kan ikke købe sig til reklame på DRs flade,« siger underdirektør Maria Hald.

Officielt er Muskelsvindfonden og DR Big Band arrangører af Cirkus Summarum, og hele overskuddet går til Muskelsvindfondens arbejde.

»Vi låner kun vores figurer ud,« siger Maria Hald, som påpeger, at ingen licenskroner går til Cirkus Summarum:

»Det er udelukkende finansieret af billet­indtægterne.«

Hos både Muskelsvindfonden og DR forholder man sig generelt uforstående over for cirkusdirektørernes kritik. Theis Petersen, som er indsamlingschef hos Muskelsvindfonden, mener slet ikke, at man kan sammenligne Cirkus Summarum med et traditionelt cirkus.

»Vi laver hverken cirkus eller teater. Vi laver Cirkus Summarum. Det er et unikt og anderledes show, hvor der er elementer fra alle genrer og brancher. Ja, det foregår i et cirkustelt, men det er ikke et cirkus i traditionel forstand,« siger indsamlingschef Theis Petersen.

»DR har intet ønske om at konkurrere med de danske cirkus,« siger underdirektør Maria Hald.

»Vi bruger cirkusteltet som arena til at bringe DRs figurer til live uden for TV-skærmen, akkompagneret af live rytmisk musik spillet af DRs Big Band. Cirkus Summarum har en cirkusdirektør, der er fortæller i forestillingen, men derudover har Cirkus Summarum ikke mange ligheder med professionelt cirkus. Der er for eksempel ingen dyr, og der er ingen professionelle cirkusartister,« siger hun.

Hun mener derimod, at Cirkus Summarum kan være med til at vække børnenes interesse for cirkus

»Jeg synes ikke, vi tager en bid af kagen. Vi er med til at gøre kagen større,« siger hun.

Den påstand køber man ikke i de forskellige provinsbyer, hvor Benneweis, Arli, Dannebrog og Baldoni netop nu er ved at sætte telte op til endnu række forestillinger.

»Det er jeg ikke enig med dem i. De gør det bedre for dem selv, ikke for os. Når man reklamerer for Coca Cola, køber folk jo ikke Jolly Cola. De køber Coca Cola,« siger Nadia Benneweis.

Der er også noget større på spil for de cirkusdirektører, der selv er opvokset i cirkus og i de fleste tilfælde deler efternavn med det cirkus, de banker op og tager ned hver aften. Deres dna er blandet med cirkusset, med savsmuldet, cirkusvognene, teltet, dyrene og alt det andet. Og de er bange for, at cirkus – som vi kender det i dag <saxo:ch value="226 128 147"/> kan risikere at dø.

»Jeg er bekymret for, hvad det gør ved begrebet »cirkus«,« siger Martin Arli, direktør i Cirkus Arli.

»Børnene tror jo, at det der foregår i Summarum, er cirkus, men der er jo ikke noget artistisk.«

»Jeg kommer ud fra en familie, der har lavet cirkus i fem generationer,« siger Agnete Enoch, direktør i Cirkus Dannebrog.

»Det, DR laver, er sikkert god underholdning, men det er ikke cirkus. De tager bare mediebevågenheden fra det virkelige cirkus,« siger hun.

Alle, der har prøvet at gå ind i et cirkus, kender duften af savsmuld. Der er noget urgammelt og autentisk ved følelsen, og man kan forestille sig, at ens oldeforældre har oplevet samme duft for 100 år siden. Kritikere vil sige, at cirkussernes problem skal findes her, at det virkelige problem er, at cirkus grundlæggende ikke har fornyet sig.

Men Nadia Benneweis ser det modsat.

»Der er noget lidt retro over cirkus, lidt ligesom loppemarkeder og sådan noget, og derfor tror jeg, cirkus har et comeback. Det afviger fra al underholdningen i TV. Showet er selvfølgelig moderniseret og up to date, men rammerne er ,som de altid har været, og det tror jeg er vildt vigtigt,« siger hun.

Sammen med de andre direktører håber hun, at danskerne vil få øjnene op for den retro-cool oplevelse af telte og savsmuld. De håber, at DR vil samarbejde med cirkus og ikke modarbejde det, så der stadig vil være en lys fremtid for klovne, trapezartister og cirkusdirektører.

Maria Hald er ikke afvisende over for, at DR – som det gjorde tidligere <saxo:ch value="226 128 147"/> vil vise TV fra de andre cirkus også.

»Vi tager altid gerne imod nye konkrete programideer, så det vil jeg bestemt ikke afvise. Det vil jeg gerne tale med dem om,« siger hun.