Chokeret Annette Heick: Sæt lønnen ned - meget ned

- Har man i det offentlige Danmark helt mistet begrebet for, hvad der er en OK løn? spørger Annette Heick.

Som så mange andre var hun nemlig ved at få morgenkaffen galt i halsen, da hun åbnede dagens udgave af BT og kunne læse, at togstewardesser tjener næsten 40.000 kroner om måneden - eller 475.000 kroner om året.

- Min mand sidder i en lederstilling, der byder på meget skiftende arbejdstider og indebærer et enormt ansvar, men han har en væsentligt lavere løn end togstewardesserne, skriver hun i en mail til BT og fortæller, at hun selv tjener det samme som en togsteward eller -stewardesse.

- Jeg selv er direktør for to anpartsselskaber. Jeg har en arbejdsuge på minimum 50 timer om ugen, der er altid weekendarbejde, og jeg har sjældent to ugers sammenhængende ferie. Har man i det offentlige Danmark helt mistet begrebet om, hvad der er en OK løn? spørger Heick og raser over DSBs løsning på problemet.

Ifølge underdirektør i DSB Anette Haugaard har man i forvejen skåret ned på antallet af ansatte i togene, men de overvejer nu helt at lukke salgsvognene på alt andet end de længste strækninger.

- Jeg forstår det ikke. Selvfølgelig skal man ikke starte med at forringe produktet. Man må da starte der, hvor alle vi andre, der sidder som små selvstændige erhvervsdrivende starter: Sæt lønnen ned. Om nødvendigt, så sæt den meget ned, skriver Annette Heick, der understreger, at hun og hendes mand, selvom de er bosat i Sverige, betaler dansk skat.

En opgørelse fra Transportministeriet viser, at DSB siden 2004, hvor Statsbanerne selv overtog driften af salgsvognene, har haft et årligt underskud på mellem 86 mio. og 115 mio. kr. Således har DSB til og med 2012 oparbejdet et underskud på de transportable minikiosker på omkring 925 mio. kr.

Hvad mener du? Er lønnen rimelig? Deltag i debatten herunder.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

DSB

Skrevet af Svend Erik Petersen, Mandag den 28. januar 2013, 21:56

Lad DSB gå totalt konkurs og lad Deutsche Bahn overtage det lille hjørne heroppe ( Danmark )

Hør lige her

Skrevet af Per, Mandag den 28. januar 2013, 21:54

Mange af mine kollegaer er i dag direkte blevet svinet til af kunder i toget,det synes jeg er usmageligt. Hvor mange af jer med diverse indlæg her på siden ønsker at blive svinet til på den måde nå i møder på arbejde??? nej vel.
Så tænk jer om før i går efter personalet.

Til Per

Skrevet af annette heick, Mandag den 28. januar 2013, 21:35

Hej Per!

Jeg kender godt dit regnestykke. Det er simpelthen til at tude over. Nu hører du jo ikke til kategorien af offentligt ansatte, som er overlønnet, men jeg er sikker på, du også kan se logikken i, at de offentlige lønninger aldrig må overstige de private. Der er nogle her på siden, der ikke har fattet, at det ikke handler om min personlige mening, men om et helt simpelt regnestykke, der bare ikke må ende i minus.

Jeg harcelerer ikke over DSB's ansatte men over, at der visse steder i det offentlige betales for meget for visse ydelser. Det er derfor, det i mange henseender er en god idé at privatisere. Men det er jo så en anden snak.

Tak for din ærlighed.

Der er en her i tråden...

Skrevet af Inger, Mandag den 28. januar 2013, 21:27

som "kammer" helt over (det er sikkert den samme med forkellige navne) og laver usmagelige personlige angreb mod Annette H - lad os ignorere denne galning og fokusere på, hvad der er vigtigt;

Er der overenstemmelse mellem jobfunktion og løn i DSB, hvis man sammmenligner med andre lignende stillinger?

Vi er mange der mener "nej" - og det er en skærpende omstændighed at den grådige lønfest, der er forgået i DSB, sker på skatteydernes regning.

DSB-kaffe-stewardesser

Skrevet af Registreret revisor Evald Rask, Mandag den 28. januar 2013, 21:26

Jeg er meget enig med Annette Heich og mange andre, at en årsgage på kr. 475.000 til en DSB-steward slet ikke er i overensstemmelse med et normalt jobvederlag til en ikke faglært. En registreret revisor med en cand. merc. aud. uddannelse og mange års praktisk erfaring får en månedsløn der er noget mindre end kr. 40.000. Hvis det er DSB, som bestemmer stewardessernes gage, er det bestemt et område, hvor der kan spares betydelige beløb. Store lønninger er givetvis generelt i DSB.

Hilsen Fru Jensen med den strittende lillefinger.

Skrevet af Fru Jensen med den strittende lillefinger. , Mandag den 28. januar 2013, 21:23

Ja hvor mange måneders ansættelse i DSB, er det nu det er, der udløser den der gylden DSB-handske på to chifret million beløb. Er det ikke hele tre maget lange måneder?

Sørgeligt

Skrevet af Annette Heick, Mandag den 28. januar 2013, 21:29

Hej Per!

Ja, det gør det jo ikke morsommere at gå på arbejde.
Jeg har prøvet at sætte mig ned og lave samme regnestykke: Hvad får jeg netto i forhold til hvad jeg ville få, hvis jeg ikke gik på arbejde.
Uha uha.

Desværre er der mange her på siden, der får blandet problemerne sammen.
Problemet er jo sådan set ikke, at nogen får mere i løn end andre. Problemet opstår, når man i offentligt regi får mere i løn end i privat regi. Ikke fordi det er noget, jeg synes, men fordi det får regnestykket på den store kugleramme til at gå i minus. Altså simpel matematik. men det er desværre en del herinde, der ikke fatter.

Du tilhører ikke den kategori...det har jeg forstået. Men du må have det på samme måde som jeg....

Annette Heick

Skrevet af Per, Mandag den 28. januar 2013, 21:19

Til Annette.
Jeg ligger på omkring 16 000 kr
Og endnu et curiosum: En enlig mor i Danmark på bistanshjælp få sørme også 16 000 udetalt

Maersk-Møller-Regeringen

Skrevet af Fru Jensen med den strittende lillefinger., Mandag den 28. januar 2013, 21:17

Annette Heick,
Dit vi & vi & vi eksisterer ikke i DK.
I dag hedder det mega egoisten jeg & jeg & jeg.
& Maersk-Møller-Regeringen.

det er idioti

Skrevet af Hans, Mandag den 28. januar 2013, 21:16

Endnu et bevis på ledelse der ikke dur,hvis de lod et privat firma klare salget ville de ikke have problem med at få det til at virke,det kunne enda give overskud.

Påstået guldrandet fest

Skrevet af Per, Mandag den 28. januar 2013, 21:07

Nils det kan da godt være du synes den er guldrandet men som jeg ser er der en forskel i vores grundløn på 15.000kr. og lad så være med at nedgøre ugfaglært arbejdskraft,vi har ikke kun brug for akademiker i samfundet,du har valgt dit felt, og andre deres, jeg kan så ovenikøbet
fortælle dig at jobbet som togfører,ikke at forveksle med lokomotivfører, faktisk kræver en uddannelse.

Pers løn

Skrevet af Annette Heick, Mandag den 28. januar 2013, 20:54

Nu er der ret beset ikke nogen, der har påstået, at alle i det offentlige får en høj løn, men her et curiosum:

Sidste år valgte jeg at give mig selv en lønstigning på 10.000 om måneden. Det var en ekstraudgift for mit firma på 120.000 kroner. Men netto fik jeg 35.000 kr ekstra i løn i 2012. Så nu overvejer jeg at gå tilbage til mit gamle lønniveau.

Jeg siger ikke, at 35.000 er et ligegyldigt beløb, men det er dog ret utroligt, hvor meget, der går til skat. Det - skulle jeg mene - er da også noget, der berører de fleste lønmodtagere....

Jeg bliver nysgerrig, Per: Hvor meget har du netto om måneden?

Guldrandet fest i DSB.

Skrevet af Niels, Mandag den 28. januar 2013, 20:50

Jeg er uddannet akademiker og i dag projektleder med noget personaleansvar. Jeg får en grundløn på 38000,-. kr. Derudover er der mulighed for bonus, men for at opnå den har jeg ofte en arbejdsuge på +50 timer samt en del rejseaktivitet. Som I alle private virksomheder stilles der selvfølgelig krav til min performance.

Jeg går ikke ind for, at vi i Danmark skal have en ny working poor klasse, men den kategori kan man jo heller ikke just sige, at DSB´s ufaglærte servicemedarbejdere falder ind under, når de tjener det samme som mange akademikere og mellemledere. Til gengæld er de med til at gøre livet surt for almindelige danskere, der skal betale for den guldrandede fest i form af høje billetpriser samt skat.

Løn

Skrevet af Per, Mandag den 28. januar 2013, 20:43

Sidder lige med den sidste lønseddel og kigger langt efter de 40 000 nogen påstår vi får,og selv med kugleramme og regnemaskine kan jeg ikke få min løn der op, og jeg har været ansat i firmaet DSB i 34 år. Min grundløn kan lige komme op på 23.000.

Nu skriver du jo...

Skrevet af Peter Petersen, Mandag den 28. januar 2013, 21:19

..."min _grundløn_"...

Hvad tjener du inkl. tillæg og pension :)

Per

Skrevet af jenni, Mandag den 28. januar 2013, 21:10

Så må du jo søge job som kaffedame.

Løn

Skrevet af Helle, Mandag den 28. januar 2013, 20:38

Det er altså ikke alle indenfor det offentlige som får så høj en løn.
Jeg får da ikke tilnærmelsesvis så høj en løn som sygeplejerske med mange års erfaring og et stort ansvarsområde. Jeg bliver vred over at man kan få så høj en løn i et job som ikke kræver en udannelse.
Øv.

Løn

Skrevet af Helle, Mandag den 28. januar 2013, 20:37

Det er altså ikke alle indenfor det offentlige som får så høj en løn.
Jeg får da ikke tilnærmelsesvis så høj en løn som sygeplejerske med mange års erfaring og et stort ansvarsområde. Jeg bliver vred over at man kan få så høj en løn i et job som ikke kræver en udannelse.
Øv.

Hold nu op!

Skrevet af Lars H, Mandag den 28. januar 2013, 20:23

Togførere (som også tager sig af salgsvognen nu), får IKKE den løn der bliver fremturet med i medierne. Dette link er til togpersonalets område indenfor DSB der viser hvad lønnen er: http://www.tpodsb.dk/files/Dokumenter/Loenforhold/Loenoversigt_01_04_10_...

Inden I alle falder ukritisk bagover af forargelse, kunne man starte med, at undersøge om de facts rent faktisk passer - og i dette tilfælde gør det altså ikke!

BLONDINE KOMMENTAR

Skrevet af Per , Mandag den 28. januar 2013, 20:16

Den kommentar fra en vis BLONDINE er sgu for dum. Du skulle direkte SKAMME dig, FY for pokker.

BLONDINE KOMMENTAR

Skrevet af Per , Mandag den 28. januar 2013, 20:16

Den kommentar fra en vis BLONDINE er sgu for dum. Du skulle direkte SKAMME dig, FY for pokker.

Helt ærlig

Skrevet af Thomas, Mandag den 28. januar 2013, 21:18

Hvor er du uforskammet - den eneste, der skulle skamme sig er dig "Per"!

Tak til Annette, der giver alle os borgerlige stemmer mulighed for at ytre os om noget så vigtigt.

Hallo derude!

Skrevet af Annette Heick, Mandag den 28. januar 2013, 20:11

Nej, nu må jeg vist hellere krybe til tasterne:

JA, jeg prioriterer at bruge tid på denne vigtige diskussion, FORDI jeg er skattepligtig i Danmark og IKKE i Sverige, hvor jeg bor. Det skyldes, at jeg arbejder i Danmark.
Jeg kan ikke forhandle løn, da jeg er min egen chef, og min mand, som har en lederstilling (selvom andre mener at vide noget andet), er heller ikke berettiget til forhandling. Det er "take it or leave it", og da han elsker sit job, så er valget nemt.

Når jeg og andre helt berettiget blander os i denne debat, så handler det jo ikke om misundelse - og det argument virker da også helt hjernedødt - men det handler om, at vi alle betaler til et løngilde i det offentlige, som er helt langt ude sammenlignet med private arbejdspladser. Det MÅ vi ikke finde os i. Ganske enkelt. Så kunne vi lige så godt hoppe ned i samme båd som Grækenland.

Jeg under sådan set alle mennesker en god løn, men det nytter jo for pokker ikke, hvis der ikke er råd.

I min egen virksomhed omsætter jeg for et rigtig pænt beløb, men det er ikke det samme som, at jeg bare kan udbetale mig selv en flot løn. Som de fleste andre med små selskaber, så lægger jeg til side til trange tider og sparer op til investeringer.

Og så bare lige for god ordens skyld...de der TV programmer, som alle mulige kendte deltager i, dem får de 0,- NUL kroner for. Det er kun som vært eller som castet deltager, man får løn. Og det står sådan set heller ikke til forhandling, hvilket vi igen kan være glade for, idet vi betaler via skattekronerne til flere af disse TV-kanaler.

Annette Heick

Annette Heick

Skrevet af jenni, Mandag den 28. januar 2013, 21:05

Det bør være dit næste emne.
Det er jo ulogisk, at betale skatten, hvor du ikke er bosat.
OECDs modelkonvention og vist alle andre konventioner, siger, at skattemæssigt hjemsted er, hvor personen har sin bopæl.Ikke, hvor personen arbejder.
Altså ligesom i Danmarks indenrigs skattesystem.

Sverige og Danmark har lavet en lokumsaftale (undskyld mit fransk), efter at mange danskere flyttede til Sverige, i hvilken der laves noget under bordet. Snavs.
Den synes jeg, at I danskere, der bor i Sverige, skal se på og få lavet om. I har OECDs model, at se på.
vh
Jenni

Danmarks kerneproblem

Skrevet af Jørn Klokkerholm, Mandag den 28. januar 2013, 20:11

Dette er endnu et eksempel på Danmarks hovedproblem: vores lønniveau. Og hvordan er det kommet så vidt. Svar: Fordi ledelsen har været for svag og ikke har turdet stå imod presset fra fwagforeningerne. Eller fordi ledelsen er så fedtet ind i tolsvarende høje lønninger, at de helt har mistet følingen med lønniveauet i det omgivende samfund og den private sektor. Det er dårlig ledelse på alle niveauer, der resulterer i sådan et lønniveau samtidig med at man blot konstaterer det ene underskud efter det andet år efter år uden grundlæggende at ændre på tingenes tilstand. DET ER SKANDALØS DÅRLIG LEDELSE !!!

Hvad er en god løn?

Skrevet af Steffen Poulsen, Mandag den 28. januar 2013, 20:11

Jeg kan ikke blive forarget over en løn på 475.000 kr. for at sælge kaffe. I en tid hvor overklassen tjener stadigt flere penge uden der bliver skabt værdi for samfundet, synes jeg det er godt at høre at der dog er nogle folk på gulvet, der får deres arbejde godt betalt.

En aftale er jo en aftale

Skrevet af Trine Danielsen, Mandag den 28. januar 2013, 20:06

Dem der serverer kaffen har bare været ekstraordinært dygtige til at forhandle løn. skyd på DSB ledelsen for ikke at have været opmærksomme på at lønnen er "urimelig" i forhold til opgaverne der ligger i udførelsen af jobbet.

- har man indgået en aftale, måske tidsbegrænset, så SKAL aftalen jo overholdes i aftalens løbetid.

Eller hvad??

Love
Trine

Fagbevægelsen smadrede Danmark

Skrevet af Jens Hansen, Mandag den 28. januar 2013, 20:05

Tak til fagbevægelsen, fordi dens smadrede den danske økonomi og fik lønningerne til de offentligt ansatte til at gå amok.

Helt ude i hampen

Skrevet af K. Nielsen, Mandag den 28. januar 2013, 20:01

Jeg har i næsten 20 år arbejdet inden for eksport, og er dermed med til at skaffe valuta hjem til DK så vi kan betale disse hårdtarbejdende..?? stewardessers løn gennem skatten, jeg tjener ikke 30.000 om måneden endnu, og har endog en mellemlang uddannelse. Nu må der ske noget drastisk, kom nu i gang regering, vis hvad I dur til. Vi andre der går på arbejde hver dag og bidrager til samfundet, vil ikke være til grin.

Nå, ja...

Skrevet af Thomas, Mandag den 28. januar 2013, 20:00

det gælder da generelt de offentlige lønninger og særlige privilegium, som er opnået mange steder.