KØB PLUS!

Chokeret Annette Heick: Sæt lønnen ned - meget ned

- Har man i det offentlige Danmark helt mistet begrebet for, hvad der er en OK løn? spørger Annette Heick.

Som så mange andre var hun nemlig ved at få morgenkaffen galt i halsen, da hun åbnede dagens udgave af BT og kunne læse, at togstewardesser tjener næsten 40.000 kroner om måneden - eller 475.000 kroner om året.

- Min mand sidder i en lederstilling, der byder på meget skiftende arbejdstider og indebærer et enormt ansvar, men han har en væsentligt lavere løn end togstewardesserne, skriver hun i en mail til BT og fortæller, at hun selv tjener det samme som en togsteward eller -stewardesse.

- Jeg selv er direktør for to anpartsselskaber. Jeg har en arbejdsuge på minimum 50 timer om ugen, der er altid weekendarbejde, og jeg har sjældent to ugers sammenhængende ferie. Har man i det offentlige Danmark helt mistet begrebet om, hvad der er en OK løn? spørger Heick og raser over DSBs løsning på problemet.

Ifølge underdirektør i DSB Anette Haugaard har man i forvejen skåret ned på antallet af ansatte i togene, men de overvejer nu helt at lukke salgsvognene på alt andet end de længste strækninger.

- Jeg forstår det ikke. Selvfølgelig skal man ikke starte med at forringe produktet. Man må da starte der, hvor alle vi andre, der sidder som små selvstændige erhvervsdrivende starter: Sæt lønnen ned. Om nødvendigt, så sæt den meget ned, skriver Annette Heick, der understreger, at hun og hendes mand, selvom de er bosat i Sverige, betaler dansk skat.

En opgørelse fra Transportministeriet viser, at DSB siden 2004, hvor Statsbanerne selv overtog driften af salgsvognene, har haft et årligt underskud på mellem 86 mio. og 115 mio. kr. Således har DSB til og med 2012 oparbejdet et underskud på de transportable minikiosker på omkring 925 mio. kr.

Hvad mener du? Er lønnen rimelig? Deltag i debatten herunder.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Til Inger du har ret

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Tirsdag den 29. januar 2013, 11:29

Til Inger , du har ret DSB er åbenbart et stort ta selv bord . Derfor skal DSB Privatiseres eller udliciteres . Det er mærkeligt nok altid inden for statsdrevne virksomheder Dong og delvis statsejet SAS. at skandalerne opstår. Bland staten uden om minedrift i Grønland som nogen foreslår , så hellere Kinesere.

De er vanvittige i det offentlige

Skrevet af Claus, Tirsdag den 29. januar 2013, 09:02

Ja der trænger i aller højeste grad til at blive ryddet på i det offentlige Danmark, og det er jo rigtigt mange steder i det offentlige hvor lønnen er vanvitig, betalte pauser, folk der ikke laver noget osv. det er jo grunden til vi betaler så meget i skat, uden at få noget
Er det slet ikke gået op for politikerne, fagforeninger og offentlige ansatte at vi er ved at grave vores egen grav med det forbrug vi har i det offentlige og det løn niveau vi har generelt.
Hvis ikke snart der kommer styr på det offentlige forbrug og lønnen i Danmark kan vi holde Grækerne i hånden, og det hele afhænger af den skat vi betaler, jo flere afgifter, jo mere skat, jo mere vil vi have i løn.

Hvorfor, BT?

Skrevet af Niels Olesen, Tirsdag den 29. januar 2013, 09:01

Hvorfor skal vi høre om en ligegyldig dansktopsangerindes, og åbenbart også dobbeltdirektør, mening om DSB-ansattes løn? Havde det været en almindelig lønmodtager, der havde sat spørgsmålstegn ved en finansmands indkomst, så havde det været misundelse, men Anne Heicks harme er berretiget og oplyst, eller?
Hvis det er den bedste kommentar, der kan fremskaffes fra en "kendt", så skulle man nok helt have ladet være.

løn

Skrevet af annette heick, Tirsdag den 29. januar 2013, 09:00

Jeg forstår ikke, hvordan I kan mene, at 40.000 er en dårlig løn. Eller 30.000 for den sags skyld. Der må være nogle fattige i DK, der græmmer sig. En ansat i DSB har lige sendt mig sin lønseddel, så jeg kan se, at jeg har taget helt fejl. Hun ligger på 34.000 kr/md og har knapt 20.000 udbetalt, og så tilkommer pension. Er det dårligt?

hvad er 20.000 udbetalt

Skrevet af Benny J, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:31

når de samlede udgifter til husleje, varme, strøm, fagforening mv - så er der sgu ikke meget overskud ud af 20.000 kroner i dagens Danmark, det er utroligt så klog du pludselig er blevet på det danske samfund - hold du hellere en lav profil og brug de (få) hjerneceller du tilsyneladens har på dit arbejde og hold kæft med alt andet du ikke har forstand på, hvad ved du hvad den fattige dansker græmmer sig over, det de græmmer sig over sammen med os andre er sgu at læse dit lort og hører dig forsøge at synge..........

Godt lønninger i DSB er under pres

Skrevet af Amalie Thorsen, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:52

og godt, at det er kommet frem i lyset, så vi kan mindske den regning som sendes videre til det danske samfund.

Fagforeningen har for stor magt i DSB og - som Annette H. rigtigt skriver - så er der ikke råd til det. Så simpelt er det. Det er ikke private penge der forhandles om - det er danske skatteyders penge.

Kaffedamen må ned på kassedameniveau.

Godt du stadigvæk kan leve at navnet

Skrevet af John Rasmussen, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:50

Hurra hvor er du almen orienteret at du kan være dommer over hvad som er god eller dårlig løn i Danmark....

At din mand som kok tjener langt under de 40.000 kr pr måned, tyder på at han ikke kan klare eller er dygtig nok som kok andre steder, eller også er det fordi du kan prale med at han er ansat i kongehuset, som er kendt for at betale dårlige lønninger til personalet, så hold din dumme kæft - godt du har kunne komme frem via dine forældre og ikke på dit ringe talent, så var du sgu aldrig blevet til noget, udover du kunne vaske trapper, men det kræver også hjerne, som du mangler.

Hvor er det groft skrevet

Skrevet af Kim Andersen, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:57

Jeg håber, at Annette H. overser disse infame personlige angreb, bliver ved med at være modig og kun kommenterer på værdige indlæg.

Debattens indhold er alt for vigtigt i forhold til dette.

Det er på tide at det borgerlige DK må stå sammen igen.

Politikkere vågn op.

Fordømmende!

Skrevet af Gert, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:44

Kære Annette.

Jeg syntes egentligt du skal holde dig for god til at kommentere lønniveauet i DSB(iøvrigt en tåbelig ide, at sammenligne DSB lønninger med kongehuset, hvor din mand er ansat). 475.000 er mange penge, men træk lige 12,5% fra i feriepenge samt ca. 12% til pension, så får du en månedsløn på kr. 30.200. Det kan man selvfølgelig også syntes er mange penge, men når man arbejde på skæve tidspunkter(aften, weekends og helligdage), så er det ikke noget jeg er imponeret over. Og hvad værre er, så handler det her om taktik - der skal være overenskomstforhandlinger på området, og arbejdsgiveren har selvfølgelig brug for det pres, du er med til at ligge på forhandlingerne - det er både udbegavet og dumt af dig.

Anette er du dum?

Skrevet af Benny J, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:43

At din mand tjener under 40.000 i kongehuset, er hans fejl, find et andet job, da vi altid har vidst at der betales dårlige lønninger i kongehuset, at du arbejder i dine 2 firmaer døgnet rundt, er op til dig selv, du har aldrig lavet et ærligt fysisk arbejde, med levet godt i skyggen af dine forældre og selve navnet, så hold din kæft, du er ikke så klog som du selv tror.
De små 40.000 kr de tjener i togene, er ikke for højt, det er forskudt tjeneste året rundt, og fysisk hårdt at trave toget op og ned og hører på det ene og andet,

Løn

Skrevet af Annette Heick, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:43

Løn handler ikke om, hvad man har fortjent. Løn handler om, hvad der er råd til.

Lad nu være med at give DSB yderligere argumenter for at nedlægge stillinger. Der er rigeligt med arbejdsløse i DK.

Fakta (og det kan såmænd læses i det offentligt tilgængelige regnskab) er, at der mangler en milliard på den konto, der handler om togstewardesserne. Deres løn er sikkert ikke det eneste, der skaber underskuddet, men ikke desto mindre er DSB nødt til at gøre noget, og hvis ikke de skal skære i lønningerne, så kom med nogle kreative forslag til, hvad de så skal gøre.

Jeg er i øvrigt fint tilfreds med min løn. Og den er sikkert også for høj, men nu arbejder jeg i en virksomhed, hvor der er et pænt overskud og ikke i DSB. Min løn er reguleret af virksomhedens indtjening.

Annette Heick

Skrevet af jenni, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:23

du skriver: Løn handler ikke om, hvad man har fortjent. Løn handler om, hvad der er råd til.

Jeg er dybt uenig. Din fejlopfattelse er grundlaget for inflation og forkert selvopfattelse, misundelse. manglende incitament tiol at uddanne sig og dygtiggøre sig,.. og meget andet ondt.

En aflønning skal afspejle gangske nøje, det udførte arbejdes værdi.
Deri er selvfølgelig lagt vægt på, hvor mange eller få, der kan udføre det.

Svært at forstå

Skrevet af Henrik, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:42

Hvordan er det muligt at DSB har Danmarks dårligste og mest uduelige leder, hvem holder hånden over dem ?

Lad os starte fra nul, det indebærer, at alle leder i DSB skal fyres, alle de politikere som har DSB som ansvarsområde, skal afsættes og aldrig have et offentlig job, hvor der er penge involveret

Private firmaer skal overtage driften, et privat revisorfirma skal styrer økonomien

Lokoførere

Skrevet af Jan, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:37

Det er jo det samme med lokoførere. Det er en halvoffntlig virksomhed der har mistet forbindelsen med resten af landet.

Hvad med?

Skrevet af Martin, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:30

Skal nogen angribres for overbetaling, så start med de bankansatte. De sidder i en virksomhed der har kostes så mange danske skatteydere mange milliarder. De får en rigtig god løn. De får et pensionstillæg på 25% betalt af banken/sparekassen. De skal ikke tage ansvar(vi skal jo underskrive på at alle handlinger og aftaler indgået med banken er på eget ansvar). De har nogle fine arbejdstider. De sidder i nogle fine/dyre kontorer. De har ofte en billig kantineordning. Ja - groft sagt så rager de til sig og for de flestes vedkommende udfører de et job på linie med en kassedame / almindelig kontoransat. STOP det frås og nedsæt renten!

Øhhh.. ikke i nærheden af DSB lønniveau

Skrevet af Thomas, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:38

Til Martin,

Så vidt jeg ved når en bankass. ikke samme lønniveau som en kaffedame i DSB samt at bankerne (endnu) ikke er statsejet (håber heller ikke at det sker).

Desuden - finder jeg forstår dig rigtigt - kan vi kun være enige om at man også på rette blikket mod andre offentlige virksomheder fx. DONG i forhold til løn, privilegier og antal af ansætte. Ikke mere rundkreds og mange møder...!

Jeg skal aflevere børn nu og skal på arbejde - fortsat god debat.

kretik

Skrevet af vivi kjær, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:25

er i sjok over den løn,har selv været ansat i butik i 35 år,og knoklet fra morgen til aften,lønnen var kun det halve,hvad fanden sker der i dsb,klart de er ved at gå fallit

Alt for høj løn!

Skrevet af Amalie Thorsen, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:21

Om det er spin eller ej - hvis fakta er at lønninger er på dette niveau, så er det svineri med skattekroner.

Samligningen med at det svare til en faglært (se anden artikel i BT) får urimeligheden til at stå klart. Men du kan også sammenligne med andre faggrupper udover denne gruppe, som vil være meget glade for den løn som DSB ansatte får.

Til ansatte i DSB: Ked af det, men virkeligheden ramte jer og I må ned i løn!!! - spin eller ej. Håber jeres ledelses, på vegne af alle skatteydere, vinder denne. Det kan ikke blive ved.

Offintliggør alles løn

Skrevet af Martin , Tirsdag den 29. januar 2013, 08:21

Der er nogle som får for meget og andre for lidt, sådan har det altid været. Hvis nu de kære politikere vedtog en lov som gav alle mulighed for at se hvad vi hver især havde af lønindtægter så ville der jo blive gennemsigtighed. En sådan lov eksisterer jo i Sverige og de kører da økonomisk godt og tilfredsheden i samfundet er god, så hvorfor ikke også i Danmark?

Sæt lønnen ned

Skrevet af bente kanstrup, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:18

Så er Anette Heick også hoppet på finten med at fortælle, at en togfører tjener 475.000 om året.
Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser i avisen.
Den løn der tales om, er til en der har været i mange år hos DSB, sandsynligvis også har skæve arbejdstidertider som Anette Heick og måske også arbejder mange timer.
Hvad er det der får hende til at tro, at hun er bedre end andre og fortjener sin løn mere end andre?

En omgang socialistisk vrøvl

Skrevet af Kim Andersen, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:30

Ovennævnte er en om forvirret socialistisk vrøvl. Der er noget arbejde, der er mere værd end andet - og at nogle jobs kræver mere ansvar og større overblik. Sådan er det.

Men dermed ikke sagt at vi ikke skal behandle kaffedamen i DSB ordentlig, det er bare ikke lige sikkert at det skal være med en sådan urimelig høj løn - på skatteydernes regning.

Særligt set i lyset af at andre mennesker, gamle, syge og handicappede i dag ikke kan få den grundlæggende og nødvendige hjælp.

Enig med andre her, som mener at lønnen i DSB skal sætte ned. Herefter brø vi kigge DOGN helt igennem, og også kigge nærmere på DR.

Lad os tage den strejke...

Skrevet af Thomas, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:15

Godmorgen,

Hvis vores slappe folkevalgte politikkere ikke kan finde ud af at tage konsekvensen, så må resten af samfundet kraftigt signalere til DSBs ledelse, der ser ud til at tage fat i kernen af problemet "høje lønninger":

lad os få knækket den hårde nød - og få overstået den strejke. Der er vist ingen der synes - ud over DESB ansatte selv - at deres lønninger er rimelige.

Til LA: det er ikke nok at udliciterer kaffevognen - hvilken fornuftig forretningsmand vil dog gå ind i et sådan set up?

Som skatteydere vil vi sku ikke længere finde os i det!!!

dsb

Skrevet af kræn , Tirsdag den 29. januar 2013, 08:15

man skulle tro det var helle thorning og co. der kører dsb for det er da regeringen om igen fjern de kaffevogne øjeblikkeligt og fyr de ansatte

dsb

Skrevet af kræn , Tirsdag den 29. januar 2013, 08:15

man skulle tro det var helle thorning og co. der kører dsb for det er da regeringen om igen fjern de kaffevogne øjeblikkeligt og fyr de ansatte

dsb

Skrevet af kræn , Tirsdag den 29. januar 2013, 08:14

man skulle tro det var helle thorning og co. der kører dsb for det er da regeringen om igen fjern de kaffevogne øjeblikkeligt og fyr de ansatte

Sygeplejersker

Skrevet af Anonym , Tirsdag den 29. januar 2013, 08:11

Det fuldstændigt sindssygt, hvad med sygeplejerskerne? det er dem der burde få mere i løn

Ødelægger arbejdsmiljø

Skrevet af kris, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:49

Har DSBs ledelse og AH tænkt på hvor skadelige disse, ikke ganske korrekte, oplysninger om personalets lønninger, er for personalets arbejdsbetingelser.

Sørgeligt for debatten, med useriøse og hadefulde indlæg. Så please, vær seriøs.

Selvfølgelig har ledelse det

Skrevet af Rene Sørensen, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:12

Ja ledelsen har da tænkt over det, og tallene kommer jo med garanti også fra dem, da der jo skal til at forhandles ny overenskomst, derfor skal sådan nogle ting her frem i lyset, så man kan presse medarbejderne.

Men den journaliststuderende burde jo nok gå ind og lave et pænt skema, hvor det bliver skåret ud hvad grundlønnen er, tillæg osv, og så samtidigt lave skemaet for tjenestemænd og dem der ikke er tjenestemænd.
Det er jo en del år siden man stoppede med at ansætte tjenestemænd, men man har stadig en del af dem tilbage i DSB, og disse medarbejdere har en højere løn med alle tillæg end dem der ikke er tjenestemænd.
Men dette kommer ikke til at ske, for så skal den studerende jo arbejde for den løn hun modtager.

Hun er blank

Skrevet af MAX PINLIGT, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:38

A.H er blank og skal bare gøre opmærksom på sig selv. Hun har intet begreb om den virkelige verden man kunne være fristet til at sige - typisk Blondine.

ok.

Skrevet af Ole M., Tirsdag den 29. januar 2013, 07:24

Jeg tror ikke du vil gå en krone ned i løn,du blander dig i noget du IKKE har forstand på,bliv du i SVERIGE.
Det er ikke en krone for meget kaffedamerne får i løn.