Rapport afslører, at DSB's økonomi sejler, og at der er basis for store besparelser. Lokoførere forgyldes.

På en gennemsnitlig arbejdsdag arbejder en lokomotivfører kun en time og 45 minutter, men han tjener 525.000 kroner om året. Hvis man regner med 220 årlige arbejdsdage svarer det til en timeløn på lige over 1.350 kroner. Blandt andet på den baggrund er der basis for at kunne spare mellem 1,2 og 1,3 milliarder kroner i DSB, konkluderer rapport.

Men besparelserne skal hentes bredt i hele DSB's organisation. DSB har nemlig brugt alt for mange penge uden at blive mere effektive de seneste år.

Det fremgår af den rapport, som er bestilt af Transportministeriet og Finansministeriet og som blev udsendt til medierne onsdag. Det skete efter, at lokoførernes fagforening, Dansk Jernbaneforbund, tirsdag oplyste, at der var hundredvis af fyringer i udsigt i DSB.

Omfanget af fyringer blandt togpersonalet fremgår ikke direkte af rapporten, og DSB's nye topchef Christian Roslev, havde onsdag ingen kommentarer til lokoførernes frygt for fyringer.

DSB-rapporten viser, at omkostningerne i DSB de seneste fire år er steget med 18 procent, mens stigningen i såkaldte tog-kilometer kun er steget fem procent.

Det fremgår af rapporten, at lokoførere tjener omkring 50 procent mere end tilsvarende offentligt ansatte personalegrupper. Desuden har lokoførerne meget lukrative regler for afspadsering i tilfælde af blot få minutters overarbejde.

DSB har i dag 1644 administrative medarbejdere, og det tal kan reduceres med cirka 200, står der i rapporten.

Den foreslår også, at 24 stationsbygninger ud af DSB's i alt 301 stationer rives ned og erstattes af en såkaldt trinbrætløsning.

Endelig nævner rapporten muligheden for at centralisere DSB's administrative ledelse på Kalvebod Brygge og lukkes hovedsædet i Sølvgade i København.

/ritzau/