KØB PLUS!

Bygger Metro i København for småpenge: Tjener 64 kroner i timen

Manglende overenskomster, der tillader lønninger langt under dansk niveau, kommer bag på bestyrelsen i Metroselskabet.

De ansatte i Metroselskabet er uden dækning af en overenskomst, og det betyder, at det findes tilfælde, hvor udenlandske metroarbejdere ifølge 3F tjener ned til 64 kroner i timen. Det skriver Politiken.

Det er Metroselskabet, der er ansvarlig for byggeriet af metroen i København, og selvom selskabet er offentligt ejet af hovedsageligt staten og Københavns Kommune, mangler der altså overenskomster, hvilket i nogle tilfælde giver vilkår markant under danske standarder.

De manglende overenskomster kommer bag SFeren Klaus Mygind, der sidder med i Metroselskabets bestyrelse.

- Det overrasker mig og undrer mig meget, hvis der ikke er overenskomster. Vi har internt diskussioner om at undgå social dumping, og så regner jeg da med, at det helt basale er i orden, siger Klaus Mygind til Politiken.

Fra flere sider i fagbevægelsen er man ligeledes forundret over fraværet af overenskomster. Næstformand i LO, Lizette Risgaard, kalder det paradoksalt, at der mangler overenskomster i et offentlig ejet selskab, når

- Man skal altid selv gøre det, man siger. Det sender et forkert politisk signal, når regeringen siger, at man støtter op om den danske model, vil bekæmpe social dumping og bakker op om overenskomster. Så er det paradoksalt, at man ikke sørger for, at der er overenskomster i 100 procent offentligt ejede selskaber, siger hun.

Afstemning

Hos Metroselskabet forklarer man, at det er specialiserede stillinger i forbindelse med byggeriet af den første metro, som har ført til, at man ikke har overenskomster. De særlige stillinger kunne ikke altid forenes med sædvanlig overenskomster, lyder det.

- Finansministeriet udarbejdede en skabelon for ansættelseskontrakter, som Metroselskabet i dag fortsat følger, oplyser kundedirektør Rebekka Nymark i en mail til Politiken.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har ikke ønsket at kommentere fraværet af overenskomster overfor avisen, men trafikordfører Rasmus Prehn (S) slår fast, at man hurtigst muligt bør sikre overenskomster i offentligt ejede selskaber.

Er det i orden, at ansatte i Metroselskabet er uden dækning af en overenskomst? Deltag i debatten herunder