Centrale aktører og byggeledere frygter, at der vil komme til at mangle hænder til en række store anlægsprojekter, som skal bygges de kommende år.

Broer, motorveje, supersygehuse og en Femernforbindelse.

Der vil være masser af byggeprojekter i gang på Sjælland og Lolland-Falster de kommende år, men det får byggeledere og centrale aktører til at frygte, at der vil mangle arbejdskraft til at udføre de store anlægsprojekter, skriver Politiken.

Advarselslamperne blinker blandt andet hos direktør for Nyt Hospital Nordsjælland i Hillerød Henrik Schødts, som frygter, at der ikke er nok arbejdskraft, og at der heller ikke er nok entreprenører, der vil byde sig til, hvilket vil få priserne til at skyde i vejret.

Han ser derfor gerne, at politikerne drøfter, hvordan arbejdskraften kan skaffes.

»Politikerne er meget interesserede i, at vi skal skabe danske arbejdspladser. Men der er også en virkelighed, hvor tingene skal hænge sammen, og det har jeg svært ved at se i de kommende år. Så meget arbejdskraft er der ikke i Danmark,« siger han til Politiken.

Også på Sydsjælland og Lolland-Falster begynder der at mangle faglært arbejdskraft inden for centrale sektorer. Femern Bælt A/S, der står for den faste forbindelse til Tyskland, har lige nu store anlægsprojekter i udbud, og direktør Stig Rømer Winther for udviklingsselskabet Femern Belt Development er bekymret for, at nogle af de store anlægsprojekter bliver forsinket, fordi der ikke er nok arbejdskraft, siger han til Politiken.