Buschaufførerne transporterer danskerne rundt i busser, hvor dækkene er slidt ned til et minimum. Og det gør chaufførerne nervøse.

Fra nytår skal svenske busser køre med vinterdæk i vintervejr, men i Danmark må busserne køre på sommerdæk, hvor mønstret er slidt ned til én millimeter, hele året rundt. Det gør buschaufførerne nervøse, fortæller 3F, som de organiserer dem. Det skriver Søndagsavisen.

- Chaufførerne er utrygge og frygter ulykker. Ikke nok med at de er presset af tiden, så er de også presset af at skøjte rundt på glatte dæk. Busser er tunge og kan udføre stor skade, siger Jan Aage Hansen fra 3 Fs transportgruppe til Søndagsavisen.

De seneste 10 år har 38 rutebusser været involveret i personskadeulykker på sne- eller isglatte veje, viser tal fra Vejdirektoratet.

- På dage med sne- og isglatte veje vil vinterdæk nok være bedst, men det drejer sig om så få dage om året, siger Martin Wex, der er kommunikationschef i Arriva i Danmark, der står for halvdelen af landets busser, til Søndagsavisen.

Ifølge Vejdirektoratets tal er det dog mere end få dage om året, det drejer sig om. I løbet af en vinter salter Vejdirektoratet 70-80 dage på grund af sne, isslag, rim eller frysende våde veje. De dage forventer man i Vejdirektoratet også, at du et sted på din køretur vil have behov for vinterdæk.

Martin Wex oplyser, at Arriva følger Færdselsstyrelsens anbefalinger, og at deres egne erfaringer viser, at det er bedre at køre med såkaldte helårsdæk, selv om der generelt sker lidt flere skader på busserne om vinteren end resten af året.

- Det er ikke kun, fordi vejene er glatte. Der er langt flere busser på vejene, og så er det mørkere,« siger Martin Wex til Søndagsavisen.

Hos Arriva i Danmark har de ikke hørt om de nye svenske regler, og de har ingen interne regler for, hvor slidt et dæk skal være, før de skifter det.

- Vi ved, at dækmønstrets dybde er vigtig for bussernes evne til at stå fast, så selvfølgelig skifter vi dæk, før det begynder at blive kriminelt, siger Martin Wex.

Arrivas teknikere vurderer dækmønstrets dybde, når busserne hvert sjette uge er til service.

SMS

Tophistorier

Efter vildt beskidt krig mødes de endelig: Her er det værste, der kan ske for Trump og Clinton
Foto: AFP

Efter vildt beskidt krig mødes de endelig: Her er det værste, der kan ske for Trump og Clinton

Meget mere end et mål: Da følelserne overmandede Helenius

Meget mere end et mål: Da følelserne overmandede Helenius

Briterne: Du er fuld af løgn, Wiggins!
Bradley Wiggins står med et gigantisk forklaringsproblem i forhold til sin sejr i Tour de France i 2012.

Briterne: Du er fuld af løgn, Wiggins!

Journalist langer ud efter Jolie: Hendes sindssyge fortid er næsten FOR utrolig til at være sand
Angelina Jolie med skuespiller og instruktør Billy Bob Thornton, som hun giftede sig med i 2000, da de var henholdsvis 24 og 44 år.

Journalist langer ud efter Jolie: Hendes sindssyge fortid er næsten FOR utrolig til at være sand

Mor havde ikke set sin søn i 10 år: I virkeligheden boede hun med hans lig

Mor havde ikke set sin søn i 10 år: I virkeligheden boede hun med hans lig

Derfor vil ‘Landmand’-Jens ikke have en ryger

Derfor vil ‘Landmand’-Jens ikke have en ryger

Elever ville have hævn over efterskolen: 'Flæk dem, tak'

Elever ville have hævn over efterskolen: 'Flæk dem, tak'

NASA med stor afsløring: Vi har fundet et stort ocean på fremmed måne

NASA med stor afsløring: Vi har fundet et stort ocean på fremmed måne

Hitter på Facebook