Det er ikke kun i Odense, at der er problemer med parkeringsvagter, som uddeler forkerte bøder. I resten af landet har P-vagterne tilsyneladende også svært ved at holde styr på parkeringsreglerne.

En ung kvindelig bilist oplevede forleden at få en uretmæssig parkeringsafgift af parkeringsselskabet Europark, kunne bt.dk berette tirsdag. I samme ombæring efterlyste vi andre, der havde oplevet noget lignende. Og det har bestemt ikke skortet på henvendelse. Flere BT-læsere har nemlig oplevet at få uberettiget parkeringsafgifter af forskellige parkeringsselskaber.

I Silkeborg gik det ud over Martin Pavlovic, der 7. september havde parkeret ved Silkeborg Torv, hvor der stod, at man måtte parkere i ti minutter. Da Martin Pavlovic blot skulle i Matas, tænkte han, at det ikke var noget problem. Men da han få minutter efter kom tilbage til bilen, var en P-vagt fra Europark i fuld gang med at udskrive en bøde.

- Han siger han, at det er kontrolgebyr, fortæller Pavlovic, der dog bliver noget overrasket, da han nærlæser den lille seddel. Der fremgår det nemlig, at P-skiven er stillet forkert, samt at P-vagten har observeret bilen i mere end ti minutter, før han udstedte afgiften. Sidstnævnte undrer Martin Pavlovic, der føler sig uretfærdigt behandlet.

- Hvis jeg har sat mit ur forkert, så kan jeg godt se, at det er min fejl. Men de skal jo ikke skrive, at de har observeret bilen i 11 minutter, når de ikke har gjort det, siger han og tilføjer, at han med sikkerhed var væk i under 10 minutter. Desuden er han forundret over et svar, han får fra P-vagten, da han klager over sin afgift.

- Jeg sagde, at det er latterligt, hvortil han svarede, at det var der mange ting, der var. Og så sagde han, at det også var latterligt, at de ikke må gå rundt med revolvere, så de kunne skyde alle dem, de ikke kunne lide, fortæller Pavlovic, der efter sin hjemkomst sendte en mail til Europark, hvor han klagede over bøden, samt at vagten havde skrevet, at bilen var blevet observeret i 11 minutter. Pavlovic fik efterfølgende annulleret afgiften, hvilket BT har set dokumentation for.

Foto: Privat
Vis mere

BT har onsdag eftermiddag været i kontakt med Europarks administrerende direktør Michael Christiansen, der indrømmer, at selskabets p-vagter nogle gange begår fejl.

- Men vi har indtryk af, at det er forsvindende lidt, der sker i vores regi, men det sker, siger han og tilføjer, at fejl blandt andet opstår, når Europark overtager nye parkeringspladser.

Michael Christensen vil ikke kommentere den måde, som p-vagten ifølge Martin Pavlovic svarer ham på, men siger:

- Når vores vagter færdes ude i det åbne rum, så bliver de ofte mødt af folk, der skælder ud og synes, det hele er 'latterligt'. Det er jo et angreb på den enkelte p-vagt og og hans position. Hvis vores vagt vælger at komme med et eksempel for at forklare, hvorfor han har sit virke, så er det helt legitimt, lyder det fra den administrerende direktør, der opfordrer bilister til at klage til Europark, hvis de følger sig uretfærdigt behandlet af parkerings-selskabet.

Ekstremt uretfærdigt!

Men det er ikke kun på Fyn og i Jylland, at der er problemer med P-vagterne. Flere bilister fra København har skrevet til BT, at de føler sig uretfærdigt behandlet af kommunens Center for Parkering. En af de vrede bilister er Peter V. Johanssen, der bor på Colbjørnsensgade i København. Han mener, at Center for Parkering i ugevis uretmæssigt har uddelt bøder på hans gade.

Bøderegnen fandt ifølge Peter V. Johanssen sted mellem 27. september og 17. oktober, hvor Københavns Kommune havde opsat skilte med 'standsning forbudt' på vestsiden af gaden fra Istedgade og ned til Halmtorvet. Problemet var bare, at skiltene kun vendte den ene vej, så bilister, der kom fra modsatte side ikke havde mulighed for at læse dem. Alligevel uddelte Center for Parkering i de pågældende uger bøder til bilister, der parkerede på stedet.

HAR DU OGSÅ OPLEVET AT FÅ FORKERTE BØDER, SÅ SKRIV TIL BT. DU KAN SENDE EN SMS TIL 1929 ELLER SENDE EN MAIL TIL 1929@bt.dk

 

- Jeg synes, det er svinsk, siger Peter Johansson og tilføjer:

- Jeg synes, det er at gøre grin med os. Og det var ekstremt uretfærdigt, at man sætter et skilt op og begynder at udskrive bøder med det samme, siger han.

Peter V. Johanssen var en af de heldige, der opdagede skiltet i tide og dermed slap for P-afgifter. Dog er han blevet så harm over, at andre beboere på gaden fik afgifter, at han sendte en klage til kommunen over episoden. Efter en længere mail-korrespondance, som BT har set, medgiver Københavns Kommune, at man i den givne periode har skiltet forkert.

- Den endte med, at en jurist skrev til mig, at man ville kigge på nogen af bøderne, fortæller Peter V. Johanssen, der ikke ved, om nogle af p-afgifterne er blevet refunderet.

BT har ikke haft helt til at få en kommentar til artiklen fra Københavns Kommunes Center for Parkering.

HVAD ER DINE ERFARINGER MED P-VAGTER, DER HVOR DU BOR? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN