De to aviser BT og MX (Metroxpress) har besluttet at slå kræfterne sammen i et nyt selskab, BTMX, som bliver et koncernselskab under Berlingske Media. Ambitionerne er sat højt: BTMX vil udgive landets mest læste aviser, både på print og digitalt.

- Vi slår kræfterne sammen, fordi det simpelthen giver god mening - for læsere, for annoncører og som forretning. Sammen har de to titler en enorm rækkevidde med over 600.000 daglige avislæsere og digitalt er de i kontakt med over 2,5 millioner danskere hver måned. Den rækkevidde forventer vi at øge yderligere. Begge titler skaber indhold af høj kvalitet og vores tilgang til læsere og annoncører er unik i markedet, siger Mette Maix, adm. direktør for Berlingske Media og fortsætter:

- Vi tror fuldt og fast på, at der er en plads i markedet til et medieselskab med BT og MX' rækkevidde og kvalitetsindhold. Vores ambition er at levere den bedste kvalitet både til de læsere og brugere, som benytter vores gratis tilbud og til vores betalende kunder. Uanset om de læser med på print eller digitalt på mobil eller desktop.

Begge medier vil udkomme, som man kender dem i dag, men redaktionerne vil blive integreret i en stærk, fælles redaktion, som kan levere kvalitetsindhold til begge medier på alle platforme.

BTMX bliver et koncernselskab under Berlingske Media. Ejerskab bliver delt mellem Berlingske Media (70%) og MX (30%), og selskabets direktør bliver Thomas Raun, som i dag er adm. direktør for MX. Han indtræder også i Berlingske Medias ledelsesgruppe. Jens Grund, som er en af Berlingskes to chefredaktører, er konstituret som ansv. chefredaktør og vil sammen med Jonas Kuld Rathje, tidligere chefredaktør for MX, udgøre den redaktionelle ledelse.

- Vores vision er at skabe det bedste indhold til vores brugere, læsere og abonnenter. Vores betalende kunder er vilde med alt det ekstra, et betalt medie kan levere, og gratismedier har en stor fleksibilitet som en del af deres DNA og kan bevæge sig hurtigt og tilpasse sig, når nye trends viser sig i markedet. Vores mål er at vise, hvordan kombinationen af de to medietyper kan skabe et vinderkoncept, siger Thomas Raun.

Som et første skridt samles alle medarbejdere for de to titler på den samme adresse hos Berlingske Media i Pilestræde i København. Arbejdet med at samle de to redaktioner går i gang nu og forventes at være helt på plads i løbet af i år.

- Indtil årsskiftet vil vores fokus være på at integrere de to selskaber, etablere en fælles redaktion og få IT-systemer og drift til at spille sammen. I starten af 2017 vil læserne begynde at bemærke de første forbedringer i vores medieprodukter, og henover foråret vil vi skabe de fornyelser af printmedier og digitale medier, som vil sikre os en plads som landets mest læste avishus, siger Jens Grund.

Når de to selskaber integreres, vil det være nødvendigt, at medarbejdere forlader virksomheden på grund af synergier og den effektivisering, som den nye konstruktion gør mulig. På ledelsesniveau har aftalen allerede fået konsekvenser; flere ledere forlader MX, og også de to chefredaktører for BT, Olav Skaaning Andersen og Karl Erik Stougaard, fratræder.

- Jeg vil gerne takke de ledere, som forlader de to medier. De har arbejdet hårdt og med stor passion for at skabe nogle af branchens stærkeste mediebrands. Når en konsolidering som denne sker, er det desværre uundgåeligt, at gode kolleger bliver nødt til at forlade virksomheden. Jeg vil gerne takke dem for den store arbejdsindsats, de har leveret for BT og Metroxpress, siger Mette Maix.

Pressemøde

Mette Maix, Thomas Raun og Jens Grund vil være tilgængelige på et pressemøde klokken 12:30 i dag hos Berlingske Media, Pilestræde 34, 1147 København K. Tilmeld venligst på kommunikation@berlingskemedia.dk.