Milliondyre partikelfiltre på ældre busser, som skulle sikre renere luft i hovedstads-området, virker ikke optimalt

Hvert år dør 4.000 danskere på grund af luftforurening. Og alene i København og på Frederiksberg koster luftforureningen 540 menneskeliv og fire milliarder kroner på grund af blandt andet øget sygefravær.

For at komme den fatale forurening til livs har Københavns Kommune, Miljøministeriet og det kommunalt ejede busselskab Movia derfor installeret nye partikelfiltre og såkaldte SCR-katalysatorer i 299 ældre busser. De skulle sænke udledningen af partikler og udstødningsgasser med mellem 95 og 98 procent.

Det har kostet skatteyderne 84 millioner kroner, og blandt andre overborgmester Frank Jensen (S) har rost initiativet og sagt, at ‘københavnerne nu får renere luft i lungerne’, og at ‘vi reducerer en af de mest alvorlige kilder til kræft- og luftvejssygdomme’.

Men nu viser en stikprøve foretaget af BT i samarbejde med Det Økologisk Råd, at partikelfiltrene lader så mange partikler passere, at eksperter sår tvivl om, hvorvidt de fungerer, som de skal.

BT har med målerudstyr målt udstødningsgassen fra 14 københavnske busser på linjerne 6A og 150S, som har fået monteret de nye partikelfiltre. Bus-modellen hedder Scania Omnilink.

Ældre busser

Filtrene er sat på de ældre busser, der fra fabrikkens side ikke opfylder de skrappe Euro 6-normer for udledning af partikler og udstødningsgasser for dieselbusser. Og i alle tilfælde var der mere end 500.000 partikler per cm3, viser BTs stikprøve.

For at have et sammenligningsgrundlag lavede vi også test på nogle helt nye Euronorm 6-busser, der kører i de københavnske gader.

Og de viste blandt andet, hvor godt det kan gøres, når partikelfiltre er virkelig effektive. Buslinje 4A – der betjenes af næsten helt nye Mercedes Citaro-busser, der fra fabrikken overholder den helt nye Euro-norm 6 – havde alle under 7.000 partikler per cm3.

Altså udleder de gamle busser mere end 70 gange flere partiklerend nye busser.

Den store forskel vækker bekymring hos Det Økologiske Råd.

»Nogle busser med filtre var sorte af sod i udstødningen og gav overraskende høje partikeludledninger, hvilket ikke burde forekomme, hvis filtrene var fuldt ud funktionelle. Vores tidligere målinger på nye partikelfiltre ligger på under 10.000, når de virker perfekt,« siger Kåre Press-Kristensen, der er ingeniør og seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd.

Det bør undersøges

»Vi kan i hvert fald konkludere, at der er meget forskellig filterkvalitet. Og at det bør undersøges, om filtrene fortsat kan opfylde grænseværdien efter næsten et års drift i de københavnske gader,« siger han.

Også seniorforsker Steen Solvang Jensen fra Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) ved Aarhus Universitet undrer sig: »Vi ved, at partikelfiltrene kan fungere meget effektivt, hvis de virker. Derfor kan noget tyde på, at partikelfiltrene ikke fungerer optimalt. Det kan blandt andet skyldes manglende vedligeholdelse,« siger han.

»At der er sod aflejret i udstødningsrøret, indikerer også, at der kan være et problem. Så det pegeri retning af, at filtrene ikke virker optimalt,« siger Steen Solvang Jensen.

Jesper Schramm, der er professor ved DTU, siger at det ‘tyder på, at de slet ikke er så effektive, som man kunne håbe’.

»Man kunne godt få den mistanke, at der er sket et eller andet med de her partikelfiltre undervejs. Der er grund til en berettiget mistanke om, at de ikke virker, som de skal. Det lyder mærkeligt, at der er så stor forskel, så det bør undersøges,« siger Jesper Schramm.

Movia svarer

BT har måttet nøjes med et skriftligt svar fra Movia, hvor centerchef Søren Englund skriver:

»De forskellige resultater kan skyldes forskellige målemetoder. Det er dog vores vurdering, at busserne overholder gældende krav for udledning af partikler.

Vi er imidlertid interesserede i at undersøge klager, og vi har derfor bedt filterfirmaet, der har opgraderet busserne, om at teste, at filtrene stadig fungerer korrekt.«