Hvis en tyveknægt via et åbent vindue ribber dit hjem for værdier, eller du får stjålet din taske, skal du ikke regne med, at Københavns Politi forsøger at finde gerningsmanden. BT kan i dag afsløre, at telefonpasserne i Københavns Politi først kontakter politiets efterforskere, hvis tyve har stjålet for over 100.000 kr.

Det står i en intern skrivelse fra medarbejdere i Københavns Politis servicecenter, der tager imod anmeldelser fra hovedstadens borgere.

Er der stjålet for under 100.000 kr., skal telefonpasserne i servicecentret blot selv journalisere anmeldelserne uden at vende sagen med efterforskerne.

- Jeg er rystet og nødt til at komme med et nødråb, for det er et kæmpe problem for borgernes retssikkerhed. Hvis politiet på grund af ressourcer ikke prioriterer efterforskningen mere, så slipper alt for mange kriminelle jo for at blive fanget. Mine medlemmer oplever lige nu, at de har svært ved at se borgerne i øjnene, siger formand for Politiforbundet Claus Oxfeldt.

Ifølge den interne skrivelse blev blot fem procent af i alt 48.521 anmeldelser om især simpelt tyveri samt indbrud og hærværk i 2013 givet videre til efterforskerne. De resterende 95 procent blev blot journaliseret i servicecentret.

HAR DU VÆRET UDSAT FOR TYVERI? TIP BT PÅ 1929@BT.DK

Betegnelsen ‘simpelt tyveri’ dækker over tyveri af eller fra tasker, jakker, kolonihaver, cykler eller f.eks. smartphones som danskerne har lagt på café-bordet, mens kaffen drikkes.

Men ‘simpelt tyveri’ er også, hvis du har haft besøg af tyveknægte, der er gået ind ad en ulåst dør eller er kravlet ind ad et åbent vindue i sommervarmen.

I skrivelsen står også at mange anmeldelser om eksempelvis tyveri fra byggepladser og køretøjer for værdier på over 50.000 kr., men disse bliver ikke sendt over til efterforskningsafdelingen på grund af beløbets størrelse.

Politiinspektør fra Københavns Politi Jan Bjørn bekræfter, at der en ’tommelfingerregel’ om, at tyvene enten skal have stjålet for 100.000 kr., eller også skal sagen rumme særlige omstændigheder, før efterforskerne bliver kontaktet.

- I sager, hvor der er stjålet for mindre end kr. 100.000, er det som udgangspunkt personalet i servicecenteret, der optager anmeldelsen, siger han og understreger, at fordi en anmeldelse optages i servicecenteret, betyder det altså ikke, at den ikke bliver efterforsket.

Claus Oxfeldt mener, at det ikke kun er tyverisager, som i stor stil henlægges. Det sker også, når indbrudstyve har raseret private hjem, hvilket, ifølge Claus Oxfeldt, er kritisabelt:

- Når danskerne anmelder indbrud, skal politiet som udgangspunkt have ressourcer til at efterforske sagen, men sådan er virkeligheden bare ikke. Der prioriteres benhårdt i alle landets politikredse, og selv mere alvorlige forbrydelser prioriteres ikke, siger Claus Oxfeldt.

Venstres retsordfører Karsten Lauritzen foreslår en kortlægning af politiets problemer.

- Der er et ret stort pres på politiet, fordi der er nogle kriminalitetsformer, der kræver langt flere ressourcer end tidligere. Så prioriterer man, og det rammer nogle områder, som f.eks. simpelt tyveri. Vi må have en kortlægning af, hvad den reelle tilstand er, siger han og tilføjer:

- Vi har en politisk vilje til at se på, om der er områder, som i dag hører under politiet, som ikke længere skal høre under politiet. På den måde kan pengene blive i politiet, der til gengæld får færre opgaver at løse, siger han.

HAR DU VÆRET UDSAT FOR TYVERI? TIP BT PÅ 1929@BT.DK

LÆS MEGET MERE I BT SØNDAG

Guide: Sådan sikrer du dig mod indbrud og tyveri i ferien

Se hvordan forsikringen dækker tyveri