Lærerformand Anders Bondo Christensen har tirsdag fået bred opbakning fra sine lærere til sit oplæg til regeringen om den kommende folkeskolereform.

Lærerne har nu givet deres formand grønt lys til det oplæg, han vil tage med til regeringen i de kommende forhandlinger om folkeskolereformen.

Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, havde tirsdag inviteret sine medlemmer til en ekstraordinær kongres i Bella Centeret for at debattere oplægget til regeringen.

- Generelt fik vi en rigtig god og bred opbakning til de tanker, vi nu præsenterer for regeringen. Der var en rigtig god stemning ved kongressen i dag og en tro på, at vi kan få bragt os ud af den konfliktretorik, der kører for tiden, siger han til Berlingske Nyhedsbureau efter dagens kongres.

Oplægget fra foreningen indeholder blandt andet et mere sammenhængende undervisningsforløb, mere undervisningstid, en bedre inklusionsindsats og en styrket social indsats.

Lærerforeningen er desuden i fuld gang med overenskomstforhandlinger med Kommunernes Landsforening (KL), og et af stridspunkterne i forhandlingerne er lærernes arbejdstid.

- Vi er i den meget specielle situation, at vi både står med en stor folkeskolereform og en vanskelig overenskomstforhandling, og så er de oven i købet blandet sammen. Regeringen har ikke lagt skjul på, at det er vores overenskomst, der skal finansiere deres reform, og det er aldrig før set i danmarkshistorien, siger Anders Bondo Christensen.

Han er derfor glad for, at lærerne nu kan gå samlet bag et konstruktivt udspil til, hvordan regeringen kan nå målsætningerne på folkeskoleområdet.

- Jeg er rigtig glad for, at vi nu kan gå styrket ind i de drøftelser, vi skal have med regeringen. Vi bør tage tingene i den rigtige rækkefølge og først finde ud af, hvordan folkeskolen skal reformeres, og derefter kan vi drøfte, hvad det er for en aftale, der skal understøtte det, vi gerne vil i folkeskolen, siger lærerformanden og henviser til de igangværende forhandlinger med kommunerne.

Derfor håber han nu på, at KL og Danmarks Lærerforening kan blive enige om, hvordan der skal tænkes skole i fremtiden og gemme diskussionen om lærernes arbejdstid til senere, når folkeskolereformen er forhandlet på plads.