Det er en uskik, at politikerne vil blande sig i, præcis hvad lærerne skal undervise i, mener formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen, efter de Konservative foreslår, at Muhammed-tegningerne kommer på skoleskemaet.

Muhammed-tegninger kan godt bruges i undervisningen, som de Konservative foreslår, men politikerne skal lade være med at blande sig i lærernes undervisning.

Det mener formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.

»Vi skal have fokus på demokratisk dannelse i folkeskolen. Men det gør vi ikke ved at sætte bestemte emner ind i en kanon eller lovgivningen,« siger han og understreger, at der sagtens kan findes timer i skolen, hvor det kan være relevant at bruge Muhammed-tegningerne.

»Men vi skal ikke vise tegningerne bare for at vise dem,« siger Anders Bondo Christensen.

De Konservatives politiske ordfører, Mai Mercado (K), spiller i fredagens Jyllands Posten ud med, at Muhammed-tegningerne, der blev bragt i 2005, bør indgå som en del af historie- og samfundsfagsundervisningen.

Anders Bondo Christensen er enig med de Konservative i, at det er vigtigt at sætte demokrati på dagsordenen i skolen. Men det løser Muhammed-tegningerne ikke af sig selv, mener han.

»Vi har set nogle forslag i kølvandet på terrorhandlingen i København, som formentligt er velmenende, men måske ikke er helt gennemtænkte,« siger Anders Bondo Christensen.

Lærerformanden opfordrer til en drøftelse mellem folkeskolens interessenter om, hvordan skolen bedst giver demokratisk dannelse.

»Det er bedre end at forholde sig til enkeltstående forslag,« siger han.