Bombe i Masho-sagen: Familiens store hemmelighed

Masho var slet ikke fire år, da hun kom til Danmark. Meget tyder på, at hun var seks år. Det afslører kvinden bag den omtalte tv-dokumentar 'Adoptionens Pris', Kathrine W. Kjær.

I filmen følger men gennem fem år den lille pige Mashos ulykkelige adoption til Danmark. Masho savner sin mor og kan ikke falde til i Danmark.

- Mashos forældre har fortalt mig, at de løj hende to et halvt år yngre, fordi de fik at vide, at det var en god ide, fordi hvis hun var under fem år, så ville adoptionen gå hurtigere, og de ville for alt i verden ikke have, at hende og Roba blev skilt ad. Hun er knap fire år på papiret, da hun kommer til Danmark. Men i virkeligheden er hun nok knap seks år, siger instruktøren bag filmen til BT.

Læs også: Sådan har Masho det i dag

Mashos danske adoptivforældre, Henriette og Gert Vedsegaard, fik også at vide, at pigen sandsynligvis var ældre end de fire år, som der ellers stod på papiret. Men først efter børnene var kommet til Danmark.

- Da vi kommer hjem til Danmark, er vi flere gange til læge med Masho og Roba. Og her gør lægerne os opmærksomme på, at Masho kan være halvandet år ældre, end vi reelt har fået at vide, hun er. Det kan de se på hendes knoglestruktur. Vi kontakter så DanAdopt og spørger, om de er klar over det. Men de kommer ikke rigtig med nogen forklaring, og de vil ikke gøre noget ved det. Vi ønsker heller ikke rigtig at gå videre med det, da vi er jo glade for vores to børn, og vi ikke vil sætte en masse ting i gang, Men det er klart, at vi tænkte over det, da det jo er sværere for et barn jo ældre det er, at sige farvel til sine biologiske forældre, siger adoptivmoren Henriette Vedsegaard til BT.

Det bekræfter Katrine W. Kjær:

- DanAdopt fortalte Gert og Henriette, at de også havde en mistanke om, at Masho var ældre, men de ikke ville ændre det i papirerne, for så skulle Henriette og Gert igennem en ny godkendelsesproces, siger Kathrine W. Kjær.

Læs også: Mette Frederiksen raser over Masho-indslag: Absurd, TV2

'Jo ældre, jo værre'

Et barn, der bliver adopteret og fjernet fra sine forældre i en alder af seks år, bliver udsat for et endnu større traume, end et fire-årigt barn, der oplever det samme. Det forklarer Kuno Sørensen, psykolog ved Red Barnet.

- Jo ældre, jo værre. Det gør det ikke nemmere for Masho. Som seks-årig har hun et mere udviklet sprog og stærkere erfaringer, som hun benytter sig af. Det kan hun slet ikke bruge heroppe og det gør det endnu mere frustrerende for hende, forklarer Kuno Sørensen.

Læs også: Eksperter: Derfor skal Masho ikke sendes 'hjem' til Etiopien

- Hvis hun så ikke forstår hvorfor hun er kommet til Danmark, så kan hun udvikle en grundlæggende mistillid til omverdenen. Hvis ikke man kan stole på sine forældre, hvem kan man så stole på, vil hun spørge, forklarer Kuno Sørensen, der forklarer, at Masho kan komme gennem traumet, hvis hun forstår hvorfor hun er kommet til Danmark og hun er blevet forklaret, hvorfor tingene er som de er.

HVAD MENER DU? TROR DU DET HAR HAFT BETYDNING FOR HENDES SVÆRE START I DANMARK; AT HUN FORMENTLIG IKKE VAR FIRE MEN SNARERE SEKS, DA HUN BLEV BORTADOPTERET? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ BT'S FACEBOOK-SIDE HER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Alderen har stor betydning.

Skrevet af Kenneth Hansen, Fredag den 30. november 2012, 13:08

Vi mennesker begynder først for alvor at kunne huske fra 6 års alderen
så det jo helt klart at Masho har været for bevidst om, at hun faktisk har en mor og far og den ubetingede kærlighed hun har til dem. Derfor har hun jo følt, at hun er blevet taget væk fra sine forældre og den sorg og frustration hun har haft og har, har gjort, at hun ikke er faldet til og har fået den tilknytning til sine plejeforældre som var ønsket.
Det sikkert også derfor man ikke hører om problemer med broderen, som er væsentligt yngre.

Læs dette og lær!

Skrevet af Søren, Fredag den 30. november 2012, 12:39

DR og TV2 er syndere!

Skrevet af Carsten Nielsen, Fredag den 30. november 2012, 14:09

Ja, medierne er saa liderlige for at blive indehavere af en histories vaerdi, at de laver manipulation der er meget vaerre end kursmanipulation, det er nemlig mennesker der er med her, det er det ikke med kursmanipulation, blot svin der faar penge.

skriv dansk

Skrevet af nielsen, Mandag den 3. december 2012, 14:25

Carsten, skriv venligst på dansk og ikke på pc. sprog

DR og TV2 er syndere!

Skrevet af Carsten Nielsen, Fredag den 30. november 2012, 14:07

Ja, medierne er saa liderlige for at blive indehavere af en histories vaerdi, at de laver manipulation der er meget vaerre end kursmanipulation, det er nemlig mennesker der er med her, det er det ikke med kursmanipulation, blot svin der faar penge.

Mashos adoptiv forældre bliver dårligt behandlet

Skrevet af thomas Rasmussen, Fredag den 30. november 2012, 12:28

Mashos adoptivforældre har helt sikkert begået nogle fejl. Men glem ikke at de også er mennesker som ikke har fået den hjælp de har haft behov for. Der har helt sikkert også været et svigt fra kommunen.

Ja, kommunen svingter sikkert

Skrevet af Carsten Nielsen, Fredag den 30. november 2012, 14:20

Lissom den altid svigter naar kontroller paa egnethed skal vurderes.
Folk der er egnet til arbejde vurderes ikke egnet og alle vi andre skal betale!

Alder irrelevant i dette tilfælde

Skrevet af Dorthe Guldfeldt, Fredag den 30. november 2012, 11:34

Alderen er ikke afgørende i dette tilfælde, Mashos adoptiv forældre burde aldrig have haft lov til at adoptere. Kan godt forstå at de biologiske forældre ikke ville skille børnene ad.
Synes det bedste ville være, at forældrene fik mulighed for at komme til Danmark og bo sammen med begge deres børn.

Alder irrelevant i dette tilfælde

Skrevet af Dorthe Guldfeldt, Fredag den 30. november 2012, 11:34

Alderen er ikke afgørende i dette tilfælde, Mashos adoptiv forældre burde aldrig have haft lov til at adoptere. Kan godt forstå at de biologiske forældre ikke ville skille børnene ad.
Synes det bedste ville være, at forældrene fik mulighed for at komme til Danmark og bo sammen med begge deres børn.

Det kunne være sket i mange andre hjem.

Skrevet af Emilie J. Sørensen, Fredag den 30. november 2012, 11:18

Der er rigtig mange , der har fejlet i sagen om Macho og hendes lillebror. Først og fremmest forældrene, som muligvis i bedste mening overlod deres børn til myndighederne i deres hjemland og dermed til et børnehjem. Det er i sig selv en afskyelig handling, og især hvis der har været penge indblandet. Så tager myndighederne over og formidler kontakt til DanAdopt. Her har der i hvert fald været penge indblandet - så rigeligt endda. Værst er dog, at man forlods stiller forældrene i udsigt, at de løbende vil blive underrettet om, hvordan børnene har det i deres nye hjemland. Dette sker som bekendt ikke. Endnu værre er det dog, at adoptionen bliver gennemført på et falskt grundlag. Pigen er ikke 4 år ved ankomsten til Danmark. Hun er helt op til 2 år ældre og reagerer da også meget naturligt hjerteskærende voldsomt mod adoptionsforældrenes velmenende forsøg, især i starten, på at komme i kontakt med pigen. Dette var dømt til at mislykkes på forhånd, og hvor ansvaret skal placeres er næppe så svært at finde ud af. På denne helt utilstedelige baggrund er det helt urimeligt at pege fingre af adoptionsforældrene alene. De havde et oprigtigt ønske om at få børn ind i deres familie, men på grund af den forudgående aldeles vanvittige historik, blev opgaven helt og aldeles uoverkommelig. I den forbindelse er det værd at lægge mærke til, at det vist går nogenlunde med drengen. Med dette vil jeg på ingen måde forsøge at forsvare adoptionsforældrenes reaktioner over for den stakkels pige, men blot gøre opmærksom på, at det kunne være sket i en hel del andre hjem, der var blevet udsat for samme behandling og ikke mindst mangel på samme i Danmark.

Alderen er uden betydning?

Skrevet af Maia, Fredag den 30. november 2012, 10:21

Selvfølgelig er det "nemmere" og mere humant at adoptere et yngre barn, af flere årsager. Men det at hun har været 4 eller 6 år, er UDEN BETYDNING for den behandling hun har fået i sine første år her i Danmark. Og så af et par som skulle forstille at arbejde med børn og have uddannelse indenfor emnet!? Det er jo absurd! Jeg væmmes både over dem, Danadopt fordi det er mere menneskehandel end adoption, instruktøren og ikke mindst TV2 for at være taget tilbage til hendes stakkels biologiske forældre for at vise dem klippet! Hvad sker der med verdenen nu tildags? Har folk fuldstændig glemt hovedet!?

Jeg er rystet

Skrevet af Johanne, Fredag den 30. november 2012, 10:01

Over jeres uforbeholdne og primitive holdninger, til nogle personer, som i slet ikke kender, og heller ikke har mødt.

At i overhovedet tør stole på mediernes fremlægning af sagen er mig en gåde!!

Heldigvis viser det sig, at forældrene er modige, ansvarlige og ønsker det bedste for deres børn. Og det gør de netop ved at stå frem, og vise, at hjælpen IKKE er der, når der virkelig er problemer.

Denne problemstilling er ikke ukendt i DK. Mange børn svigtes, fordi vi har sagsbehandlere, som ikke altid handler så hurtigt, som man bør gøre.

Så i stedet for at kaje op om, hvordan forældrene skal straffes, så brug energien på at råbe lokale og andre politikere op, så vi kan få den rigtige hjælp i tide, til vores "dårlige" borgere.

Ingen bør straffes

Skrevet af Anette, Fredag den 30. november 2012, 13:54

Johanne, uanset hvordan medierne har skruet filmen sammen, så er det altså en kendsgerning at:
Henriette nedstirrer Macho, på en meget grim måde.
Hun har kaldet sit barn, en "nitte"
Hun ønsker ikke, at Macho skal have det godt hos sin plejefamilie.
Hun vil ikke have plejefamiliens "lugt" ind i sit hjem.
Hun bliever irriteret over, at Masho laver nogle "tics"
Disse eksempler kan medierne ikke lave om.
De kan være taget ud af en sammenhæng - men det synes jeg ikke lyder logisk.
Der er ingen der skal straffes.
Henriete og Gert, har helt klart ment at de har gjort deres bedste og det rigtige for børnene. Men jeg ville aldrig behandle børn på den måde.
Ville du?

Jeg er rystet

Skrevet af Johanne, Fredag den 30. november 2012, 10:01

Over jeres uforbeholdne og primitive holdninger, til nogle personer, som i slet ikke kender, og heller ikke har mødt.

At i overhovedet tør stole på mediernes fremlægning af sagen er mig en gåde!!

Heldigvis viser det sig, at forældrene er modige, ansvarlige og ønsker det bedste for deres børn. Og det gør de netop ved at stå frem, og vise, at hjælpen IKKE er der, når der virkelig er problemer.

Denne problemstilling er ikke ukendt i DK. Mange børn svigtes, fordi vi har sagsbehandlere, som ikke altid handler så hurtigt, som man bør gøre.

Så i stedet for at kaje op om, hvordan forældrene skal straffes, så brug energien på at råbe lokale og andre politikere op, så vi kan få den rigtige hjælp i tide, til vores "dårlige" borgere.

Masho

Skrevet af Per Christensen, Fredag den 30. november 2012, 09:16

Såse for helvede efter at få hende afleveret tilbage til sine forældre, det er der hun hører til...er ved at kaste op over alle indvolverede, især ministeren....ER DER NOGEN DER KAN HUSKE KLARUPSAGEN ?? fÅ SAT DE BARN PÅ ET FLY, OG SÅ SPONSER DEN FAMILIE....KOM I GANG, DET KAN KUN GÅ FOR LANGSOMT.....FY FOR HELVEDE.....om i gang....ISÆR dig som læser det her...lav research på klarupsagen.....fra 1970-erne.....fuck jer, støt det barn, i stedet kører jeres pengemaskine....brug jeres journalist uddannelse vi andr har betalt , i stedet for at bruge de på markedsføring, PR og strategi...få for een gangs skyld fingerenud af røven og lav nioget journalistik....tag ANSVAR

Børn har brug for kærlighed og omsorg

Skrevet af Jeanette, Fredag den 30. november 2012, 09:09

Uanset alder, har alle brug for kærlighed og omsorg!
At Masho, er 6 år istedet for 4 år, ændrer ikke på, at hun skal behandles med kærlighed og især når hun bliver " taget fra " hendes biologiske mor og far! Det burde Henriette og Gert da vide!
Man sender da ikke bare sine børn på børnehjem fordi de ikke lige " passer ind ". Tænkt hvis alle forældre gjorde det! Børn er forskellige og sådan er det bare! Masho, som jeg ser hende, er en lille, følsom og skrøbelig pige, som trænger til kærlighed og kram, hvilket jeg er overbevist om, at Henriette og Gert ikke har givet hende! I dokumentar programmet, viser Henriette og Gert ganske tydeligt hvordan de " opdrager " Masho MEGET HÅRDT! Lad hende da have den bevælgelse med ansigtet, lad hende da få lov til at rase ud! Lad hende da spise hendes aftensmad i ro og fred uanset ansigtsbevægelse! Henriette og Gert, i må bare erkende at i har FEJLET! I har ikke givet Masho den nødvendige forståelse og kærlighed! Jeg græd, da jeg så udsendelsen! Hvordan kan du Henriette, sidde og give Masho den besked om, at hun skal på børnehjem, uden så meget som af fælde en tåre og ikke engang et kram eller et knus kunne du give Masho! Det løb mig koldt ned af ryggen over at se hvordan i har behandlet den lille pige! I burde have beholdt hende hjemme hos jer, og kæmpet sammen med Macho, og være de kærlige forældre hun har brug for!

grusomt

Skrevet af Lillian A, Fredag den 30. november 2012, 07:34

Det gør så ondt at se den lille pige og så den forfærdentlige iskolde "mor",hun er komplet uegnet til ,bare at være i nærheden af børn.Og faderen !! ligeså,men han forsøgte dog at forsvare den lille pige.af og til.men hvorfor greb fotografen ikke ind,han mnåtte da kiunne se det onde i hele optagelsen,han var da vidne til den ondskab.At se sådan en lille ulykkelig pige -det skar langt langt ind i hjertet,se hende sidde med udslukte og bange øjne.længsel efter bare lidt omsorg,Det var overgreb af værste slags.

Nu kan jeg kun være ked af det for hvordan har den lille deng det!!han må da også savne sin søster.At pigen er ældre end antaget fritager ikke forældrene for deres overgreb.

Adoption

Skrevet af Ilse, Fredag den 30. november 2012, 01:20

Alle der adopterer ældre børn, ved der er en risiko for, at børnene er ældre end det der står på papirene - så tag en tudekiks Henriette.
Du er fuldstændig uegnet som mor og det samme gælder din nikke-dukke af en mand. Ham styrer du også med hård hånd!!!

menneskehandel med børn!?!

Skrevet af Peter Kirkebække, Torsdag den 29. november 2012, 23:55

Hvis jeg læser artiklen rigtigt, så lyder det som om, at både danadopt og familien har begået bevidst dokumentfalsk, og tror nok der er rimlig ulovligt. De vidste altså begge at barnet var meget ældre. Danadopt vælger så ikke at rette fordi? Det ville ikke give overskud, da de skal lave dobeltarbejde, og ikke kan opkræve "blodpenge" en gang til?
Forældrene fordi? de har sat "moderens" ønske om en perfekt famile over barnet tarv og muligheder for at tilpasse sig?
endelig instruktøren, som ikke ville have fået sine 15 min. Og hvorfor indgår det ikke i dukumentaren? så kunne jeg have haft et gram af forståelse for det. Men bare det faktum at det ikke er med, gør jo, at det ikke er en dukumentar, men et opsat cirkus, hvor drejebogen og resultatet er givet. Man må jo undre sig hvad der eller er gemt væk.......er der noget der har pruttet....jeg kan lugte lort!!!!

Til Peter K

Skrevet af Torben S, Fredag den 30. november 2012, 03:57

du læser IKKE artiklen rigtigt. Det fremgår her helt tydeligt, at adoptivparret netop IKKE vidste hun var ældre, og IKKE fik vished for dette, før lægebesøg hos familiens læge. Derfor, lad være med at oppiske den allerede hadske stemning yderligere!

Jeg kender kun sagen fra de skrevne medier, da jeg ikke kan modtage dansk TV, hvor jeg bor. Derfor kan jeg ikke deltage i den generelle hetz mod familien. Dog vil jeg mene, at hvis man blev fulgt af et kamerahold i fem år, så er der sandsynligvis ikke mange familier, hvor der ikke falder uoverlagte bemærkninger, og det er netop disse bemærkninger som instruktøren finder interessante, og dermed bringer. De mest possitive ting, er ikke så sensationsfremkaldende.

Jeg tager ikke parti for parret, konstaterer blot, at det er uhyggeligt meget sværere, at rive et barns rødder op, hvis hun næsten var seks år gammel, og ikke fire. Det at adoptere et barn på fire år, kan medføre svære problemer, men at gøre det ved en seksårig, er klart en trauma oplevelse for barnet, idet hun allerede havde etableret kraftige sociale referancer.

Måske skulle kommentatorerne på denne tråd, tænke lidt over dette, istedet for, at tage alt for pålydende som en instruktør i sin iver, for at lave interessant (sensations) fjernsyn. Hvis kommentatorerne husker tilbage på andre sager, f.eks. hunde skydningssagen, så kommer der altid senere oplysninger frem, som kan være med til at ændre helhedsindtrykket.

Det vigtigste i denne sag er, at der bliver taget beslutninger der fremmer barnets tarv, og det sikres, at hun får en god opvækst, som kan sikre hende en god fremtid, ikke i barndommen, det er for sent, men som teenager og voksen.

Til sidst, nu er denne sag kommet frem, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der rundt om i landet, findes indtil mange lignende situationer. Derfor anbefaler jeg naboer, familie, venner osv., være opmærksomme på disse børns problemer. Her må det man kalder familielivets fred, hvor man ikke blander sig, tilsidesættes for barnets tarvs skyld. Tak!

Til Peter K

Skrevet af Torben S, Fredag den 30. november 2012, 03:49

du læser IKKE artiklen rigtigt. Det fremgår her helt tydeligt, at adoptivparret netop IKKE vidste hun var ældre, og IKKE fik vished for dette, før lægebesøg hos familiens læge. Derfor, lad være med at oppiske den allerede hadske stemning yderligere!

Jeg kender kun sagen fra de skrevne medier, da jeg ikke kan modtage dansk TV, hvor jeg bor. Derfor kan jeg ikke deltage i den generelle hetz mod familien. Dog vil jeg mene, at hvis man blev fulgt af et kamerahold i fem år, så er der sandsynligvis ikke mange familier, hvor der ikke falder uoverlagte bemærkninger, og det er netop disse bemærkninger som instruktøren finder interessante, og dermed bringer. De mest possitive ting, er ikke så sensationsfremkaldende.

Jeg tager ikke parti for parret, konstaterer blot, at det er uhyggeligt meget sværere, at rive et barns rødder op, hvis hun næsten var seks år gammel, og ikke fire. Det at adoptere et barn på fire år, kan medføre svære problemer, men at gøre det ved en seksårig, er klart en trauma oplevelse for barnet, idet hun allerede havde etableret kraftige sociale referancer.

Måske skulle kommentatorerne på denne tråd, tænke lidt over dette, istedet for, at tage alt for pålydende som en instruktør i sin iver, for at lave interessant (sensations) fjernsyn. Hvis kommentatorerne husker tilbage på andre sager, f.eks. hunde skydningssagen, så kommer der altid senere oplysninger frem, som kan være med til at ændre helhedsindtrykket.

Det vigtigste i denne sag er, at der bliver taget beslutninger der fremmer barnets tarv, og det sikres, at hun får en god opvækst, som kan sikre hende en god fremtid, ikke i barndommen, det er for sent, men som teenager og voksen.

Til sidst, nu er denne sag kommet frem, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der rundt om i landet, findes indtil mange lignende situationer. Derfor anbefaler jeg naboer, familie, venner osv., være opmærksomme på disse børns problemer. Her må det man kalder familielivets fred, hvor man ikke blander sig, tilsidesættes for barnets tarvs skyld. Tak!

I den bedste mening?

Skrevet af Paulina, Torsdag den 29. november 2012, 23:48

Send stakkels Masho hjem til hendes biologiske forældre. Hun vil
altid savne sin biologiske mor, altid.Hun vil give hende den kærligighed og omsorg som hun var vandt til.Børn er ligeglade med at forældrene ikke har så mange penge, men kærlighed fra sine forældre
er der ikke noget der kan erstatte det.Hun har ingen famille I Dk og det har hun masser af hvor hun kommer fra. Ellers ender det med som mange børn gik igennem i filmen:I den bedste mening.(Børn fra Grønland)En autentisk historie som ikke kan gentages.
Hvor mange børn blev hele mennesker igen? Nada!!
Danske politikere: Hjælp Masho til at blive hel igen og aflevere hende tilbage!!Tænk jer om!!

stop adoptation af større børn og dobbeltadoption

Skrevet af Eva, Torsdag den 29. november 2012, 23:25

Hvor er det et ulykkeligt forløb med Masho.
Jeg tror der skulle sættes en meget lavere aldersgrænse for børn til adoption, måske max 1 år. Ligeledes ses på om det er godt for barnet/børnene med dobbeltadoption.
I det her tilfælde vil jeg mene det har været en for stor mundfuld, med et barn i Masho`s alder og en toårig samtidig. Det er en særlig stor udfordring hvis Macho ovenikøbet har været 6 år istedet for 4. Som det hævdes. Hvorfor har der ikke været ordentlig kontrol af hendes alder. Her har DanAdoption da svigtet.
Adoptivforældrenes lidt høje alder tror jeg heller ikke har været en fordel her. Nogen må sidde tilbage med røde ører, selvom det ikke hjælper dette ulykkelige barn og hendes sikkert ligeså ulykkelige forældre. Noget lignende må aldrig ske igen.

Nej

Skrevet af Alex, Fredag den 30. november 2012, 00:40

At sætte grænsen lavere ville ikke være godt. Hvad med alle de børn der først kommer på børnhjem når de så er 1 år + Så kan de bare blive der, indtil at de bliver smidt ud og så bo alene på gaderne. Det her var en meget slem sag ja, men det er nu altså ikke altid sådan, jeg er selv adopteret, og kender ældre børn der var omkring 5-7 år da de blev adopteret. Og en helt anden ting er, selv et børnehjem i Danmark ville være bedre for mange børn en at blive i det land de kommer fra.

stop adoptation af større børn og dobbeltadoption

Skrevet af Eva, Torsdag den 29. november 2012, 23:25

Hvor er det et ulykkeligt forløb med Masho.
Jeg tror der skulle sættes en meget lavere aldersgrænse for børn til adoption, måske max 1 år. Ligeledes ses på om det er godt for barnet/børnene med dobbeltadoption.
I det her tilfælde vil jeg mene det har været en for stor mundfuld, med et barn i Masho`s alder og en toårig samtidig. Det er en særlig stor udfordring hvis Macho ovenikøbet har været 6 år istedet for 4. Som det hævdes. Hvorfor har der ikke været ordentlig kontrol af hendes alder. Her har DanAdoption da svigtet.
Adoptivforældrenes lidt høje alder tror jeg heller ikke har været en fordel her. Nogen må sidde tilbage med røde ører, selvom det ikke hjælper dette ulykkelige barn og hendes sikkert ligeså ulykkelige forældre. Noget lignende må aldrig ske igen.

Opfordring til BT

Skrevet af Trine Hansen, Torsdag den 29. november 2012, 22:42

Det er da mærkeligt at medierne hverken interesserer sig for danadopts forklaringer eller for at dementere misforståelserne omkring den generelle adoptionsproces herhjemme. Hvem er det efterhånden egentligt, der er interesserede i at lave
penge på de adopterede børn BT og Politiken? - Masho har min største medfølelse og skulle aldrig have været udsat for det hun har herhjemme. Men mit primære engagement ligger altså hos min søn, og hvad skal jeg sige til ham når nogen om 5 år stadig ikke har gidet at sætte sig ind i fakta og påstår at adoptioner er menneskehandel udliciteret til private firmaer, som skal tjene penge? Hvorfor står Vesselbos helt igennem fejlagtige udtalelser stadig uimodsagt her i BT. BT efter I har bragt de refererede udtalelser fra Vesselbo, skylder I vores adopterede børn her i Danmark at forklare hvordan systemet egentlig fungerer, I skylder dem at gå til det med en nuancering, som er dem værdige, og I skylder dem også at kigge jounalistisk på Danadopts redegørelse.

http://www.danadopt.dk/Nyheder/Etiopien-Redegørelse.aspx?Action=1&PID=3789

Bombe??

Skrevet af Mille, Torsdag den 29. november 2012, 22:33

Det er da ikke en "bombe"/overraskelse, dét sagde de da allerede i udsendelsen, at de havde en mistanke om at hun var ca. 6 år gl.

Og så tror jeg at en del af Mashos problemer var den sure familie hun kom ind i.
Nervøse trækninger med hovedet som irriterede plejemoderen??
Helt ærligt, Masho kan da ikke gøre for det.
Som barn havde jeg også nogle små ryk i nakken - selv når mine forældre sagde at jeg nu gjorde det igen. Var jeg ikke engang selv klar over det. MEN jeg fik ALDRIG skæld ud for dén slags!!
Og så måtte aflastningsfamilien ikke give Masho en have hun kunne glædes over - og de skulle da slet ikke bryde sig om at vaske hendes tøj!
Vorherre bevares!
Stakkels Masho's lillebror som stadig bor hos de to.

Det gør så ondt...

Skrevet af juanita, Torsdag den 29. november 2012, 22:33

Med alt den snak omkring Masho og hvad der vil være bedst for hende, kan der da ikke være tvivl om, at hun skal være sammen med sine biologiske forældre og som et velfærdssamfund som vi lever i, skal vi da tilbyde dem at komme herop og bo så de kan tilbyde hende alt det hun har brug for...... Men mest af alt kærlighed og et sted at høre til og hvor man ikke bliver sendt videre fordi opgaven som forældre ikke var så nem og rosenrød som man troede...

Det gør så ondt...

Skrevet af juanita, Torsdag den 29. november 2012, 22:33

Med alt den snak omkring Masho og hvad der vil være bedst for hende, kan der da ikke være tvivl om, at hun skal være sammen med sine biologiske forældre og som et velfærdssamfund som vi lever i, skal vi da tilbyde dem at komme herop og bo så de kan tilbyde hende alt det hun har brug for...... Men mest af alt kærlighed og et sted at høre til og hvor man ikke bliver sendt videre fordi opgaven som forældre ikke var så nem og rosenrød som man troede...

Ja

Skrevet af Mai-Britt, Torsdag den 29. november 2012, 22:17

Ja, naturligvis...