Når børn kommer i børnehaveklasse er de bedre fagligt men dårligere socialt end for fem år siden.

København. Børnehaveklassebørn er bedre fagligt, end de var for fem år siden. Til gengæld er de blevet dårligere socialt.

Det konkluderer Politiken oven på en rundspørge blandt børnehaveklasseledere Danmark over.

468 besvarelser ud af 2554 udsendte skemaer viser, at omkring hver anden børnehaveklasseleder mener, at børnene i forhold til dem, der gik i børnehaveklasse i 2010, er blevet dårligere til blandt andet at sidde stille, tage hensyn og modtage en besked.

Halvdelen af de adspurgte mener samtidigt, at børnene i højere grad kender bogstaverne.

Formand for landets børnehaveklasseledere, Pia Jessen, vurderer over for avisen, at det skyldes, at der er kommet større krav til, at institutioner fokuserer på at lære børn tal og bogstaver.

- Så bliver børnene bedre. Det er rigtig godt, men det er trist, at det sker på bekostning af sociale færdigheder, siger Pia Jessen til Politiken.

Hun anfører samtidigt, at de sociale færdigheder ikke må falde i baggrunden, da manglen på dem kan give problemer i skolen.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) er uenig i, at der er kommet for meget fokus på tal og bogstaver i dagtilbuddene, men ser det som et stort problem, hvis andet samtidig skubbes ud.

- Børnene skal udvikles hele vejen rundt, både socialt, motorisk og kognitivt. Det er ekstremt vigtigt at det er "både og", fordi det er et bredt læringssyn der skal til, hvis vi skal sikre os, at alle børn trives og udvikler sig, siger ministeren til Politiken.

/ritzau/