AF Per Falborg.
Sådan skrev Anne Høybye, teamleder for kommunikation og marketing i Odense Zoo, på Zoos Facebook-væg tidligere på ugen. Egentlig var det bare tænkt som en lille kæk vits. Men ifølge fyens.dk har opslaget på Facebook givet en del negative kommentarer.
Udtryk som 'usmageligt', 'upassende' og 'underligt' optræder flere gange. Især er mange utilfredse med, at Odense Zoo lægger en negativ vinkel på besøget i Kolding.
Tager ansvar for kommentar
Det var dog ikke tanken med opslaget, siger Anne Høyby til fyens.dk:
- Min pointe var, med et glimt i øjet, at vi har gjort det nogle gange i Odense Zoo, og der er aldrig nogen, der er besvimet af det. Og så tager vi rotterne med til Jylland, og så segner ungerne. Men det fik jeg ikke lige skrevet i opslaget, siger Anne Høyby, som da også på Facebook senere har taget ansvaret for sin vittighed og blandt andet omtaler sig som 'en måske lidt for kæk Facebook-skribent.'
VAR DET EN UPASSENDE KOMMENTAR? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER:























Børn skal lære realiteterne og tage ansvar
Af: Sandra, Torsdag den 23. februar 2012, 13:59
Børn nu til dags er alt alt for sarte. De er overbeskyttede og bliver ukritiske forbrugere, fordi de aldrig lærer, at deres mad faktisk engang har været levende dyr. Det er den slags mennesker, der går ned i supermarkedet som voksen og køber grise, der har levet elendigt og æg fra burhøns. Hvis de ikke engang kan tåle at se en rotte blive dissekeret er det da et tydeligt tegn på, at de aldrig er blevet konfronteret med liv og død og at deres mad er døde dyr. Har de aldrig hjulpet i køkkenet og klargjort en hel kylling? Det er sørgeligt. Synes det er et godt tiltag Odense Zoo gør. Vores børn har brug for at lære om sådanne ting. Hvis ikke forældrene vil tage det ansvar, må andre jo gøre det. Godt Odense Zoo!! Tag ansvar!!
kan du heller ikke læse?
Af: Finn Ole, Torsdag den 23. februar 2012, 16:01
"ikke engang kan tåle at se en rotte blive dissekeret"
lad os nu blive enig om, at børnene ikke skulle SE på rotte blive dissekeret, men at de selv skulle FORESTÅ dissekeringen.
Slap dog af med det alt det der selvretfærdige om børn og deres hjælp i køkkenet. Hos os hjælper alle til med madlavningen - men vi køber bare sjældent 'en hel kylling' og skærer den ud; er vi så dårlige mennesker og dårlige forældre?
I øvrigt forstår jeg ikke, at du kritiserer børn for at være for sarte og beskylder dem for at være dem, der går i supermarkedet som voksne og køber buræg. Buræg har eksisteret i mange år, og da det nu engang er de voksne der handler, må der være mange mennesker, der er opvokset for 20-70 år siden, som i dag, og igennem mange år, uden problem køber buræg. Hvad med at kritiserer dem i første omgang i stedet for dem, der er børn i dag? Og det er vel ellers de mennesker, som var børn 'under krigen' og som boede i en skoæske, og spiste hver en stump af deres dyr... Men de er åbenbart ikke dadelværdige??
Naturligt eller hvad
Af: Kent Pedersen, Torsdag den 23. februar 2012, 11:49
Hvorfor har børn behov for at se dyr blevet skåret i??
hvorfor?????
Af: Bent Olsen , Torsdag den 23. februar 2012, 11:46
Man skal sku da også skære i alt idag. Hvad med at se en gyserfilm istedet
Opvokset på gård
Af: Bente Jensen, Torsdag den 23. februar 2012, 11:41
Jeg født og opvokset på en gård, jeg kan ikke lide at se dyr blive slagtet. Men hvorfor slæbe børn med til den slags
usmageligt
Af: Inger Rasmussen, Torsdag den 23. februar 2012, 11:24
Det er da en pervers ide at konfrontere børn med den slags makabre dyreaflivning,husk på at børn ikke er så følelseskolde som de voksne.
Medieskabt hysteri vs. pylrede forældre
Af: Frank Jensen, Torsdag den 23. februar 2012, 11:02
Helt enig med Anita Justesen m.fl. Der er alt for meget pylleri om børnene i vore dage.
Er selv vokset op på landet og har set mange dyr blive slagtet. Og vel er det ulækkert de første gange. Men sådan var det jo bare og jeg tror ikke jeg har taget skade.
Det gav ihvertfald en indsigt i hvor maden kom fra, hvilket børn i vore dage savner.
Er derfor glad for at mine børn i deres SFO har set diverse dyr blive dissekeret / slagtet. De har heller ikke taget skade selvom de er ganske følsomme. Tværtom er de begge kommet hjem med en hønsefod. Stolte som paver for det var ulækkert men spændende.
Næh det her pylleri er mest medieskabt efter min mening. Det er så nemt for en avis at skabe negativ omtale her i Jantelovens land og desværre hopper en del med på den.
Heldigvis kan jeg se at mange her synes: Sikke noget pjat. Så der er håb forude :-)
Har du bemærket,
Af: Bent, Torsdag den 23. februar 2012, 13:29
det var BØRNENE, der skar dyrene op - ikke noget de kiggede på, sådan som du kiggede på slagtninger?!
Jeg er voksen og ville næppe blive dårlig af et se en rotte blive dissekeret, men jeg betakker mig for selv at skulle gøre det.
Slap af!
Af: C.L, Torsdag den 23. februar 2012, 10:29
Ej nu må folk sgu holde! En skriver at de der foretog det skal have en hård dom for dyremishandling!! Hvornår var det lige at vi alle blev så pylrede?? Det er et ualmindelig fanatisk verden vi lever i efterhåden. "stakkels børn" Det tager ingen børn skade af at se, det er langt værre med forældrerne, det er jo dem der "pisker en stemning op"
Min søn har flere gange været med til at slagte kaniner, han fungerer i bedste velgående. Tag nu lige og slap af!
Tænk hvis de "stakkels" børn var blevet født på en bondegård ;o)
Af: Anita Justesen, Torsdag den 23. februar 2012, 08:54
Hvor mor selv slagter hønsene og far tar sig af grisene så de alle bl.a. kan få leverpostej, frikadeller, medister osv. som så godt som alle børn elsker.
Gad vide om nogle bybørn ville spise noget som helst hvis de vidste hvor maden kom fra. ;o))
nemlig
Af: Bent, Torsdag den 23. februar 2012, 13:20
lidt ligesom det er underligt, når bonderøvene kommer til storbyen og bliver bange for de mange biler, de mange mennesker og ikke forstår, hvad der bliver sagt.
Accepter dog, at dyreslagtninger m.v. ikke indgår som en daglig del af livet for børn, der vokser op i en storby. Hvis storbysbørnene var vokset op på en gård, ville de jo netop nok reagere anderledes - altså lige som bonderøvene, så derfor holder din overskrift ikke.
Sarte
Af: Ole Kjær Larsen, Torsdag den 23. februar 2012, 08:47
Det er sgu da ikke noget at bruge energi på, når vi ser hvad mennesker rundt om på denne vanvittige klode, render og foretager sig. hold dog op med at være så pyldret, og så beskæftig jer med vigtigere ting, såsom den måde vi er ved at slå hele kloden ihjel,og dermed os selv!
Vinterferieoplevelse
Af: Dorte Hansen, Torsdag den 23. februar 2012, 08:46
Jeg var i Kolding Storcenter med mine to piger på 8 og 11 år,mormor og morfar. Odense Zoo havde ikke kun arrangeret rotter som skulle dissekeres. Men havde også lavet opgaver som skulle vise om man kunne kende forskel på forskellige ting, så som lyde på dyr, størrelsen på et skridt af en giraf, kende forskel på knogler, lorte og mange andre sjove ting. Min datter på 8 år tog stolt hjem med et diplom og havde haft det sjovt og lært en masse. Hun ville hellere end gerne have dissekeret en rotte, men desværre løb tiden fra os. Dem som ikke ville dessekere rotter, kunne bade lade være, det var helt på frivilligt basis og der var en del børn som deltog, desuden var der også en del tilskuere, og der var ingen kritik af dette tiltag overhovedet.
Godt arrangement af Odense Zoo og Kolding Storcenter.
....."lod børn dissekere rotter"........
Af: carl-heinz feddersen, Torsdag den 23. februar 2012, 08:08
Hvis overskriften passer, var det da en pervers optræden og underholding af børn.
Var der ingen voksne til stede?
placering
Af: john hansen, Torsdag den 23. februar 2012, 08:01
de jyske unger er jo nok ikke mere sarte en andre.
det er mere stedet tror jeg, kommer man i en zoo, har man ofte et mere naturligt forhold til dyr, eller blod.
kommer man i et center, må man forvente at der er mennesker der, som hele deres tilværelse kun er shoppere, og deres børn, måske aldrig har set andet en kæledyr og dyr der er pænt pakket ind i plastik.
så deres første gangs oplevelse, med et dyr der bløder, og man skære i. kommer som et chok.
helt naturligt i et urban miljø.
Groft!
Af: HardyBroe, Torsdag den 23. februar 2012, 07:57
Kan det virklig være lovligt at børn foretager sådan noget?
De ansvarlige skal have en hård dom for dyrmishandling..!
Og hvor fand** tror du din mad kommer fra?
Af: Michael, Torsdag den 23. februar 2012, 12:17
Der er en hel del slagtere rundt om i landet, der nu må ryste af skræk for, at blive indstillet til en hård fængselsstraf for dyremishandling. - Hvis man skal følge din logik...
flids præmie
Af: john hansen, Torsdag den 23. februar 2012, 08:04
og man kan jo så spørge sig selv, om det er for sent, at åbne ind til din hjerne, og se om der nu er noget, der virker der inde.
Voksne...
Af: Rikke, Torsdag den 23. februar 2012, 07:24
Det er da vist kun mennesker med en negatig tilgang, der kan opfatte sådan et indlæg, som andet end en frisk udtalelse. Jeg er sikker på, at de børn, som blev dårlige ikke har taget skade. Nogle voksne mennesker kan heller ikke tåle sådan noget. I min søns klasse har de lige haft emneuge om grise. Der så de flækkede grisehoveder og på tarme osv... Sundt for børn, at de prøver den slags og hvis man finder ud af, at ens barn ikke er så god til den slags, ja så undgår man det naturligvis bare i fremtiden!
Og hvad har man så lært???
Af: Kent Jensen, Torsdag den 23. februar 2012, 12:01
Ja og hvad har man lært af det. Der skal helst være noget med blod ellers er de kære små ikke opmærksomme. Se bare deres spil idag.Det bliver nogle gode voksne der kommer ud i samfundet idag, de har jo lært hvordan man skal opføre sig??
Det sværetste ord...
Af: Claus, Torsdag den 23. februar 2012, 07:24
.. I hele verden, er på kun 3 bogstaver: Pyt.
...
Af: Bo, Torsdag den 23. februar 2012, 07:13
Altså, jeg lærte som lille at hvis der var noget jeg ikke fik det godt af og kigge på, så skal man bare kigge den anden vej, der ingen der tvinger dig.
OK!
Af: Karin, Torsdag den 23. februar 2012, 07:05
Jeg kan godt nok ikke se noget forkert i at skrive sådan på Facebook! Vi var ikke i storcentret for at se "rotte-showet", for jeg syntes det er ulækkert at se sådan noget. Nu er der da nogle forældre der ved, at deres børn ikke kan klare det og det er vel ikke nogen skam?! De pågældende børn er ikke blevet navngivet på Facebook og hele indlægget afsluttes med en smiley, så kære forældre - Lad dog være med at hidse jer op over ingenting og blive fornærmede på jeres børns vegne!!! Det er altså for fjollet!
Hold nu k...
Af: Mikkel Jensen, Torsdag den 23. februar 2012, 06:26
Okay, forældre, tag jer sammen. Det er sku da bare en kæk bemærkning og hvis i er så skide følsomme - så lad være med at lade jeres barn overvære sådan noget. Forældre anno 2012 fralægger sig alt ansvaret for deres opdragelse, pakker børn ind i vat, men er klar til at brokke sig over hvad som helst...
Og nej - det var ikke en upassende kommentar
Af: Annelise, Torsdag den 23. februar 2012, 04:37
Glemte helt at smide min egen beskedne mening omkring en facebook-opdatering. Syntes det er sjovt, som folk har det med at gasse sig op omkring noget, der er skrevet med et glimt i øjet. Men det skrevne ord er ikke ufarligt, idet nuancerne forsvinder, og alt opfattes i det humør, øjnene der læser er i. Jeg har personligt droppet facebook lige før jul - netop fordi der er så mange tosser derinde, der himler op om alt muligt og skriver lige hvad der passe dem, uden at tænke på hvordan det føles for modtageren. Det er stormobning, der foregår derinde, og det er bare ikke okay. Så thumbs up fra mig i det mørke Jylland over Zoo's kommentar - og så inviter de børn over til en ordenligt én på opleveren, hvor de selv kan svinge kniven og få et helt andet forhold til tingene.
Mon ikke nogle af børnene var for små
Af: Annelise , Torsdag den 23. februar 2012, 04:32
Jeg tror ikke, at jyske børn er mere beskyttet og sarte end andre børn fordelt rundt omkring i Danmark. Men... måske har disse børn været for små til at kunne rumme denne oplevelse. Min egen unge har været med til at se løver blive skåret op, blæksprutter, hajer og endda også selv prøvet at skære en blæksprutte op og fjerne kønsdele og sugekopper og alt muligt. Men han var også omkring 7 år før det blev oplevet første gang. Og det er nok der hele problemet er opstået - for hvis disse børn har været 5-6 år eller under, så kan jeg da godt forstå, at det har været en voldsom oplevelse for dem - og de burde have lov til at komme forbi Zoo en anden god gang og prøve det selv, så de ikke bliver pjevset resten af livet over blod og død.
Rotter på loftet, øh Borgen
Af: John, Torsdag den 23. februar 2012, 02:23
Nej, det går sandelig ikke at tage dette rotte-road-show til kbn, så bliver der jo helt affolket på Christiansborg.
Hvad skal rottefængeren (formanden for folketinget) så lave.
Når rotterne er dissekeret er Borgen tom - ingen til at styre landet.
Hvad med os?!?
Af: Lasse Jensen, Torsdag den 23. februar 2012, 02:14
Hvad med at komme til kbh. og filetere et par rotter....vi har rigeligt af dem og er ikke spor sarte
Rotter på loftet
Af: Lars Christensen, Torsdag den 23. februar 2012, 00:45
Rotter er også en slags mennesker og mennesker dissekerer man ikke offentligt
Lol
Af: Charlotte Larsen, Torsdag den 23. februar 2012, 00:45
Konge kommentar Hr. Eriksen, k o n g e k o m m e n t a r ! Tak for et befriende grin at gå i seng på.
Overbeskyttet
Af: Hans Eriksen, Torsdag den 23. februar 2012, 00:36
Mange forældre overbeskytter deres børn helt vildt. Det er snart sådan, at børn besvimer, hvis de ser man klasker en flue.
Helt sikkert!
Af: Bent, Torsdag den 23. februar 2012, 13:33
og overdrivelse fremmer forståelsen. Er det ikke mere inde i dit hoved, at det forholder sig som du beskriver, og ikke rigtigt i virkeligheden. Og i øvrigt: hvis forældre klasker en flue, hvori ligger så overbeskyttelsen??
Så slap dog af ;)
Af: Charlotte Larsen, Torsdag den 23. februar 2012, 00:32
Tilslutter mig Herregud'et og tilføjer et Jesus Kristus... Sidder med himmelvendte øjne og tænker: "Må jeg lige bede om en himmelblå og hvor er vi dog blevet et sart folkefærd" ;) Meget kan man blive tøse-sur over, men come on... Er SÅ enig med Søren Andersen indlæg.
Afstemning om EU
Af: Ole Monty, Torsdag den 23. februar 2012, 00:14
Lad os komme u a EU.
Suk!
Af: Søren Andersen, Onsdag den 22. februar 2012, 23:55
Herregud, beskeden er da ikke det mindste upassende. Hvad er der sket i vores land, siden glade og positive udmeldinger altid skal sparkes ned? Alle ved, at Facebook-beskeder skal tages med et gran salt. Og alle burde vide, at man taler pænt til hinanden!
hygler
Af: Henrik Schou, Torsdag den 23. februar 2012, 10:10
Er det ikke rart at der er nogle der er villig til og vise vores børn hvordan ting og sager fungere og der ved osse dyr
ville da gerne have kørt fra Aalborg for at mine børn kunne se det.
Vi ser frem til at noget ligene vil komme i det lokale ZOO det er da naturligt at være nysgerrig, der er jo ikke nogle dyr der har lidt over last.
Hvad bliver det næste at man ikke må vise sine børn hvordan en ko kævler
jeg venter bare på den muHligehed da det er meget naturligt og mine piger vil gerne se det, men vi bor jo osse på landet.
mine piger er 5 og 7 år og er ikke bange for det.
Det er nok mest forældere der er sarte og vil skåne sine børn for noget de ikke syntes er sjovt