Dansk Reklamefilm vælger ikke at vise kampagnefilm i biografen af hensyn til kvindelige biografgængere. Det er et positivt budskab, lyder det fra Retten til Liv.

Publikum i Nordisk Films biografer må undvære Retten til Livs kampagne mod abort under reklamerne, skriver B.dk.

Retten til Liv, som arbejder for afskaffelsen af den fri abort, havde ellers lagt billet ind på at få vist deres spot i landets største biografer. I spottet siger en barnestemme akkompagneret af idylliske dækbilleder tak til sin far, mens lyden af hjerteslag høres i baggrunden:

»Tak fordi du valgte mig i det afgørende øjeblik og gav mig retten til livet«.

Spottet varer 30 sekunder og bringer det generelle budskab, at aborter er en dårlig idé. Ifølge direktør Claus Rothoff Brix har Dansk Reklamefilm sagt nej til at bringe Retten til Livs video af hensyn til de kvindelige biografgængere.

»Biografreklamer kan i sagens natur ikke fravælges. Det skærper vores pligt til at vise hensyn i sådan en sitaution. Og i lyset af den sag, vi havde i 2013, hvor vi havde så mange kvindelige gæster, som følte ubehag, så har vi valgt at sige nej tak til den her reklame,« siger Claus Rothoff Brix.

I 2013 stod Abortlinjen bag en ligeledes kontroversiel reklamefilm, som viste en nøgen kvinde i fosterstilling, mens det lød fra en speak-stemme: »Du vil altid kunne huske, det lille hjerte, der slog inden i dig«.

Dengang tog Dansk Reklamefilm konsekvensen af klager fra kvindelige biografgængere og stoppede kampagnen til trods for, at den var godkendt af Medierådet.

»Vi driver jo en privat forretning, hvor gæsterne har betalt for at få en god oplevelse, og det har de kvindelige gæster også. Det vil vi gerne stå som garant for. Derfor har vi vurderet i den her sag, at vi vil afvise den her reklame,« siger Claus Rothoff Brix til B.dk.

Hos Retten til Liv undrer landssekretær Ellen Højlund Wibe sig over beslutningen.

»Det er dybt mærkeligt, at de afviser os. Er der virkelig ikke plads til reklamer med etiske budskaber? Budskabet er jo på ingen måder voldsomt, det er et meget positivt budskab. Vi kan konstatere, at det må være fordi, der ligger et tungt tabu over det at tale om abort. Men kan det virkelig passe, at der kun er plads til det politisk korrekte i det her ytringsfrihedens land,« spørger Ellen Højlund Wibe, som kalder det »censur«, at Dansk Reklamefilm ikke vil vise spottet.

Men det afviser Claus Rothoff Brix fra Dansk Reklamefilm:

»De her reklamer bliver jo kun lavet med ét sigte, som er at få skabt omtale som den, du (Berlingskes journalist, red.) er ved at skrive lige nu. Jeg synes, det er på en ubehagelig baggrund, det bliver gjort på, og der har jeg ikke lyst til at tage vores kvindelige gæster som gidsel,« siger Claus Rothoff Brix.

»Vi har den grundholdning, helt slet og ret, at hvis en reklamefilm er lovlig, så viser vi den. I yderst sjældne tilfælde afviser vi reklamer, men i det her tilfælde har vi en særlig forpligtelse overfor de kvindelige gæster, som har betalt for en god oplevelse og ikke kan vælge dem fra. Som privat virksomhed må vi tænke på, at alle vores kunder har betalt for en god oplevelse i biografen. Det skærper vores pligt til at vise hensyn,« siger han.

Selv om Dansk Reklamefilm takker nej til videospottet, aflyser Retten til Liv ikke kampagnen af den grund. Sekvensen kører i øjeblikket på kanalerne TV 2, TV 2 Zulu og TV 2 Sport.

Anledningen er ifølge Retten til Liv fars dag. Organisationen oplyser, at den omtalte videokampagne er finansieret af »en privat mæcen«. Videokampagnen kommer samtidig med en kontroversiel og politisk plakatkampagne mod abort, som Retten til Liv også står bag.