Bilka i Odense måtte på grund af en bombetrussel lukke helt ned i 6,5 time søndag eftermiddag og det kan koste gerningsmanden dyrt. På billedet er det Bilka i Aarhus.
Bilka i Odense måtte på grund af en bombetrussel lukke helt ned i 6,5 time søndag eftermiddag og det kan koste gerningsmanden dyrt. På billedet er det Bilka i Aarhus. Foto: Claus Fisker

Når et kæmpe varehus må lukke ned i 6,5 time en søndag eftermiddag på grund af drengestreger i form af en falsk bombetrussel koster det penge. Mange penge.

Morten Wagner er varehuschef i Bilka i Odense, hvor en ansat i går eftermiddags blev mødt af en bombetrussel, da telefonen ringede kort efter kl. 16.30.

Kunder og personale blev omgående evakueret fra den store forretning, mens politiet gennemsøgte hver eneste krog med bombehunde. Først kl. 22.37 kunne forretningen igen åbne op og personalet kunne gøre klar til at åbne igen mandag morgen.

Og den slags koster knaster.

Præcis hvor meget bombetruslen kommer til at koste Morten Wagners forretning er ved at blive opgjort. Skal han komme med et bud, anslår varehuschefen, at de samlede omkostninger i hvert fald sniger sig op over 200.000 kroner.

»Vi har ikke helt overblik over de økonomiske konsekvenser endnu, men med tabt omsætning og det efterfølgende store arbejde i forhold til oprydning, kassering af madvarer og almindelig sikring af varehuset, så løber det hurtigt op,« siger Morten Wagner, der også ærgrer sig over, at gerningsmanden - en kun 15-årig dreng fra Odense-området - valgte at indtelefonere en bombetrussel på netop en søndag.

»Det er en af vores rigtig store handelsdage, så det er en ærgerlig dag at ramme,« siger han.

Fyns Politi anholdte sent søndag aften en 15-årig dreng for bombetruslen mod Bilka. Han tilstod at stå bag bombetruslen, men er løsladt igen. Hvorvidt han bliver mødt af et erstatningskrav fra Bilka er der endnu ikke taget beslutning om, fortæller varehuschef Morten Wagner.

»Vi er slet ikke kommet så lang i forløbet endnu, at vi har taget stilling til det. Lige nu handler det om at fokusere på den daglige drift og tilbyde kunderne en god oplevelse. Men det er klart, at vi skal overveje efterspillet herfra,« siger han.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook