Antallet af illegale indvandrere, der kommer ind gennem Københavns Lufthavn, bliver kun værre de kommende år. Det mener både formanden for Københavns Politiforening, Michael Møller, og politiassistent Johnny Robin Jørgensen fra politiets dokumentcenter i lufthavnen.

- Københavns Politi skal over de næste to år af med 200 betjente til andre politikredse, hvilket også vil ramme Københavns Lufthavn. Samtidig vokser lufthavnen hver måned, og det kræver derfor ikke alverden at se, at mandskabssituationen kun vil blive ringere, siger Michael Bergmann Møller.

BT fortæller tirsdag, hvordan Københavns Politi, der står for politiindsatsen i lufthavnen, bevidst undlader at kontrollere flyankomster fra Schengen-lande, selvom det ved, at der kommer mange illegale indvandrere fra netop de lande.

Årsagen til den manglende kontrol skal blandt andet findes i, at Schengen-reglerne, som Danmark tiltrådte i 2001, ikke tillader paskontrol, men kun såkaldte kriminalitetstjek, hvor passagerer fra andre Schengen-lande bl.a. tjekkes for falske papirer. Men en anden væsentlig grund til den manglende kontrol af Schengen-ankomster er, at Københavns Politi, der står for håndteringen af politiarbejdet i Københavns Lufthavn, ikke har mandskab til at gøre noget ved problemet.

Derfor vælger man i stedet at se igennem fingrene med problemet og undlade at tjekke flyankomster fra Schengen-lande, som man ellers ved, der er problemer med.

Johnny Robin Jørgensen fortæller, at efter Danmarks indtræden i Schengen i marts 2001, var der cirka 340 ansatte ved politiet i Københavns Lufthavn til at håndtere 18 millioner passagerer om året i lufthavnen. I dag er de under 130 ansatte, som de ellers er normeret til, til næsten 24 millioner passagerer om året.

- I modsætning til politiet har lufthavnen herude ambitioner om at vokse drastisk de kommende år, og passagertallet stiger hele tiden.  Vores ledelse og kollegaer herude knokler som gale for at få tingene til at hænge sammen, og mine kolleger i paskontrollen i lufthavnen har rigeligt problemer med bare at holde fast i stolen, så meget bliver de overrendt af rejsende, der er voldsomt stigende. Det betyder naturligvis også, at der ikke er så meget tid til den grundige kontrol, siger Johnny Robin Jørgensen og henviser til, at Københavns Lufthavn netop har investereret en halv milliard kroner til at kunne klare have tæt på 30 millioner passagerer om året inden 2020.