Bauhaus er billigt. Men er det altid billigst? Nej, fastslår Forbrugerombudsmanden, som nu har bedt byggemarkedet om at indstille deres brug af sloganet »Altid billigst«.

Bauhaus må ikke længere anvende reklame-sloganet »Altid billigst«. Det har Forbrugerombudsmanden afgjort.

I flere år har byggemarkedet Bauhaus reklameret med, at deres tilbudsvarer altid er billigere end konkurrenternes. Det blev en konkurrent så træt af, at vedkommende klagede til Forbrugerombudsmanden. Konkurrenten havde haft en række varer på tilbud i samme uge som Bauhaus, og der var Bauhaus ikke billigst. Det var derfor misledende at Bauhaus markedsførte varerne under sloganet »Altid billigst«.

Forbrugerombudsmanden vurderede efterfølgende, at et udsagn om, at en forretning altid er billigst, har indflydelse på forbrugerens beslutning om, hvor man skal købe sine varer. Derfor måtte Bauhaus dokumentere, at udsagnet var korrekt, og forklare grundlaget for at anvende det slagkraftige udtryk i deres markedsføring.

Bauhaus argumenterede, at deres prisgaranti under alle omstændigheder ville sikre, at forbrugeren får sine tilbudsvarer billigere hos Bauhaus end hos konkurrenterne, selv hvis byggemarkedets overvågning af konkurrenternes priser fejlede, og en konkurrents varer rent faktisk var billigere.

Men den gik ikke. Forbrugerombudsmanden mente, at udtryk som »altid billigst« måtte betyde, at varerne var billigst, når man købte dem. Derfor kan udtrykket kun anvendes, hvis Bauhaus virkelig er det billigste sted - og ikke efter at kunden har opdaget et billigere sted og udnyttet sin prisgaranti.

Bauhaus har nu indstillet sin brug af udtrykket, og derfor har Forbrugerombudsmanden valgt ikke at forfølge sagen nærmere. For fremtiden skal udtryk som »Altid billigst« kun benyttes, hvis udsagnet både er korrekt og dokumenterbart. Hvis ikke, falder det under markedsføringslovens paragraf 3, stk. 1 om vildledende markedsføring.