Banedanmark mener ikke, at en ny bro ved Vejen er opført ulovligt og har derfor anket byrettens dom i sagen. Dommen har »principiel betydning«, lyder det.

Den stod til at skulle rives ned, efter byrettens afgørelse. Men Banedanmark opgiver ikke så let kampen for at bevare en nyopført bro og et dertilhørende stykke vej til 50 millioner kroner.

Tirsdag har Banedanmark derfor valgt at anke Retten i Esbjergs afgørelse og kæmpe videre for broen ved Estrup vest for Vejen. Det oplyser Søren Thorpstrup Laursen, der er områdechef for elektrificeringsprogrammet hos Banedanmark, til Berlingske Nyhedsbureau.

Byrettens beslutning gav ellers den berørte landmand Martin Lund Madsen medhold i, at opførelsen af broen og et tilhørende 1,4 kilometer langt vejstykke er sket på et ulovligt grundlag. Broen og den nye vejstrækning stod, før Banedanmark ankede afgørelsen, til at blive revet ned, fordi eksproprieringen af Martin Lund Madsens jord er ugyldig. Sagen slår ifølge JydskeVestkysten rødder tilbage til 2013, hvor Martin Lund Madsen blev informeret om planerne om elektrificeringen af banestrækningen fra Lunderskov til Esbjerg, og at Banedanmark ville hæve den eksisterende bro. Vejen Kommune udtrykte dog i høringsfasen ønske om at lukke den gamle bro og i stedet opføre en ny, som skulle forbinde et industriområde via den nye vejstrækning, som netop går igennem Martin Lund Madsens landbrugsjord. Ifølge byretten kan et kommunalt ønske dog ikke give Banedanmark hjemmel til at ekspropriere med den begrundelse, at banestrækningen skal elektrificeres.

Søren Thorpstrup Laursen begrunder over for Berlingske Nyhedsbureau, at beslutningen om at anke byrettens afgørelse bunder i, at Banedanmark og Kammeradvokaten har vurderet, at dommen har »principiel betydning«.

»Og det er derfor, at vi efter drøftelse med vores juridiske rådgivere har besluttet at anke sagen. Vi mener, at dommen er med til at fastlægge Banedanmarks hjemmelsgrundlag til at gennemføre eksproportioner efter elektrificeringsloven, og derfor mener vi, det er principielt for vores fremtidige arbejde,« siger Banedanmarks områdechef.

Banedanmarks beslutning rykker dog ikke ved landmand Martin Lund Madsens syn på sagen.

»Vi har taget det til efterretning, og vi tager gerne i landsretten og gør sagen færdig der. Der er ikke nogen tvivl om, at vi går efter at vinde i landsretten, og så ser vi gerne, at vejen bliver fjernet,« siger Martin Lund Madsen tirsdag eftermiddag. Den nye vej og bro skulle have været indviet 30. september i år, men retssagen har forhindret dette.