'Uappetitlige, brunlige rødbedespirer, der skulle have været i skraldespanden for længe siden' og en romaine-salat, der var 'træt og slatten' og 'nok havde stået klar i tallerkenen i køleskabet og kedet sig siden aftenens begyndelse.'

Det var bare nogle af de ord, madmagasinet Gastros anmelder Peter Nicolai Gudme Christensen for nylig valgte at bruge om den mad, han fik serveret på Jensens Bøfhus, der i begyndelsen af juni måned har lanceret et helt nyt menukort.

Efter flere år med økonomisk tilbagegang har den store restaurantkæde valgt at ændre menukoncept, så man nu serverer en, to eller tre retter til en fast pris, som man kender det fra flere andre restaurantkæder som Madklubben og Cofoco.

Det nye koncept faldt dog langt fra i madanmelderens smag, og han påpegede blandt andet i sin anmeldelse, hvordan den grillede ribeye ikke smagte af grill, kartoflerne var melede, og han mente desuden, at 'der er lige så meget kærlighed i madlavningen som på en færgeoverfart mellem Gedser og Rostock'.

Bliver aldrig kritikernes darling

Stifter og ejer af Jensens Bøfhus, Palle Skov Jensen, mener dog ikke, at den voldsomme kritik er berettiget. Anmelderen havde bestilt sin ribeye rød, men fik den medium - for det er sådan, en ribeye skal steges, mener Palle Skov Jensen. Og de kartofler, anmelderen påstår smager, som var de lavet af mos, er lavet af rigtige kartofler, understreger han.

»Generelt må vi sige, at vi nok aldrig bliver madkritikeres darling, for den måde vi arbejder med tingene på, er der mange, der ikke kan lide. Men når man skriver, at vores pommes frites ikke er lavet af kartofler, så er det hele forkert. De er lavet af kartofler, og det må vi så tage til efterretning og fremadrettet skrive i vore menu, hvilken kartoffel, vi har brugt. Men en anmelder skal være sikker i sin sag, i det han skriver,« siger Palle Skov Jensen, der understreger, at restauranten årligt har flere millioner gæster, og at alle derfor ikke deler anmelderens vurdering.

I forhold til anmelderens dårlige oplevelse med en slatten salat og rødbedespirer, der burde have været i skraldespanden, så erkender Palle Skov Jensen, at der kan ske fejl i det daglige arbejde.

»Nu har jeg ikke oplevet det ene eksempel, men det er jo mennesker, der arbejder med det, og om der er lavet fejl ved nogle spirer, det kan jeg ikke sige, at det ikke kan ske hos os. Men alle vores arbejdsgange og rutiner er sådan, at tingene bliver gennemgået hver dag, og ting, der ikke er i orden, skal kasseres. Vi er ikke ligeglade, det er vores levebrød, og det er afgørende, at vi har en høj grad af selvkritik, så selvfølgelig lytter vi til kritik og prøver at gøre det bedre,« forklarer Palle Skov Jensen.

Utilfredse kunder

Han er dog langt fra enig i anmelderens påstand om, at der er 'lige så meget kærlighed i madlavningen som på en færgeoverfart mellem Gedser og Rostock'.

»Det er helt ude i hampen, og vi har masser køkkenchefer og medarbejdere, som er stolte af det produkt, vi leverer, og som putter meget kærlighed i produktet hver dag til både frokost og aften, og der har aldrig været så meget forberedelse som nu,« siger stifteren.

Madanmelderen er ikke alene med sin kritik af den nye menu, som Jensens Bøfhus officielt lancerede den 6. juni. På siden Trustpilot, hvor brugere kan anmelde virksomheder, får Jensens Bøfhus nemlig en hård medfart fra flere kunder, der har prøvet den nye menu.

Ved BTs optælling var i alt 28 anmeldelser tikket ind på Trustpilot, siden det nye menukort blev lanceret, og af dem har 18 kunder valgt kun at give deres oplevelse på Jensens Bøfhus én stjerne.

En af de utilfredse kunder er Thomas Lundquist, der under overskriften 'Bøf restaurant uden bøffer!!' understreger, at han er slemt skuffet over det nye koncept - især fordi langt de fleste af retterne kræver et ekstra tillæg udover den faste menupris. Brugeren Henri blev slemt skuffet over bøffernes niveau, mens Steffan Pallesen på Trustpilot kort og godt kalder Jensens Bøfhus' nye menu 'dårlig og dyr'.

Ikke alle kan lide forandringer

Palle Skov Jensen understreger, at man tager alle kunders kritik alvorligt og ringer alle utilfredse kunder op, ligesom man også dagligt opfordrer kunder til at anmelde restauranten på hjemmesiden, hvor den scorer pæne karakterer. Han anerkender dog også, at ikke alle kunder har været glade for den nye menu.

»Man siger nogle gange ekstra meget, hvis man er utilfreds. Vi har hver uge 1.500-2.000 mennesker, der anmelder os på deres besøg, og det mener vi er et repræsentativt udsnit, og der er folk overvejende tilfredse. Men der er mange følelser i et måltid, og den stemning, man selv er i, har også noget at sige for oplevelsen. Nogle af kritikpunkterne går på, at man ikke kan få det, man tidligere har fået, og ja der er altid nogle, der ikke bryder sig om forandringer, men verden flytter sig,« lyder det fra Palle Skov Jensen, der udover at være ejer og stifter af Jensens Bøfhus også er fungerende direktør.

I 2014 kom Jensens Bøfhus ud i en såkaldt shitstorm, da de indledte en navnestrid med den lille nordjyske fiskerestaurant Jensens Fiskehus, som resulterede i talrige Facebook-sider, der alle havde samme budskab. ‘Boykot Jensens Bøfhus’.

Siden har det gået dårligt for restauranten, og som konsekvens meddelte stifteren og eneejeren af Jensens Bøfhus, Palle Skov Jensen, i begyndelsen af juni, at han trækker sig som direktør i virksomheden, og i stedet bliver Dorte Gleie, der nu er direktør i Den Blå Planet, direktør for restaurantkæden fra august.