Mere end hver anden vil fravælge en restaurant, hvis den har fået dårlige brugeranmeldelser på nettet, viser en ny måling. Forbrugerne har magten og bruger den, siger ekspert.

Når vi lader indkøbskurven stå i stativet og forkæler os selv med en tur på restaurant, så er brugeranmeldelser på nettet i høj grad med til at afgøre, hvor vi booker bord.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot. Her svarer mere end hver tredje – helt præcist 38 procent - at de tjekker brugeranmeldelser for restauranter eller spisesteder i Danmark på for eksempel TripAdvisor eller Trustpilot. Lige så mange svarer, at de kan finde på at vælge en konkret restaurant til, hvis tidligere besøgende har skrevet begejstret om maden eller betjeningen.

Livsstilsekspert Helle Lundsgaard, der blandt andet er kendt fra Radio 24syv, er ikke overrasket over, at vi i stigende omfang lytter til »hverdagens eksperter«.

»Forbrugerne har magten og bruger den. I dag kan en restaurant ikke slippe af sted med at male et skønmaleri på sin hjemmeside, hvis forbrugerne mener noget andet. Det bliver lynhurtigt afsløret ved en simpel Google-søgning. Internettet har gjort alt gennemsigtigt,« siger Helle Lundsgaard til Berlingske Nyhedsbureau.

Ifølge undersøgelsen fra YouGov bruger danskere ofte online-anmeldelser til netop at sortere specifikke spisesteder fra. Således svarer 54 procent, at de vil være tilbøjelige til at droppe en restaurant, hvis anmeldelserne er for ringe. Og det giver fin mening i Helle Lundsgaards verden. I takt med at vores økonomi tillader os at spise mere ude end tidligere, så har vi fået en »value-for-money«-tilgang, som gør os mindre tolerante over for det middelmådige, siger hun:

»Når vi for alvor skal brænde mange penge af på en oplevelse, som vi jo ikke kan gøre om, så skal den sidde lige i skabet. Så tager vi ingen chancer.«