I USA ved mange ikke, hvad deres mad består af, eller hvor råvarerne kommer fra. Samme tendens spottes herhjemme. Dog i mildere grad.

For et par år siden tog den britiske TV-kok Jamie Oliver til USA i TV-programmet »Jamie Oliver’s Food Revolution«. Hans mål var at forbedre maden på de amerikanske skoler. I en af udseendelserne besøger han en børnehaveklasse og tester deres kendskab til friske grønsager.

Jamie Oliver holder en klase tomater op og viser klassen.

»Hvem kan fortælle mig, hvad det her er?« spørger han.

Alle fryser. Indtil en modig dreng rækker hånden i vejret.

»Kartofler!« konkluderer han.

Ingen af klassekammeraterne har et mere kvalificeret bud.

Da Jamie Oliver derimod spørger, om de kender tomatketchup, rækker alle eleverne armen i vejret. Til kokkens store frustration.

Mange voksne amerikanere har, ligesom børnehaveklassen, problemer med at vurdere, hvad deres mad er lavet af, og hvor råvarerne stammer fra. Det viser en ny rundspørge med 1.000 respondenter bestilt af Innovation Center of U.S. Dairy, skriver det amerikanske magasin Food & Wine.

I rundspørgen mener syv pct. af voksne amerikanere, at kakaomælk stammer fra brune køer. Modsat de hvide. Det svarer til 16,4 mio. af USA's indbyggere.

I starten af 90erne lave The Department of Agriculture en lignende undersøgelse, som viste, at knap hver femte amerikaner ikke vidste, at en hakkebøf er lavet af oksekød.

Statistikken er ikke forbedret synderligt siden. I et lokalt researchprojekt besøgte en håndfuld forskere og lærere en folkeskole i Californien. Her vidste 50 pct af eleverne ikke, at pickles er består af agurk. Ligesom knap hver tredje elev ikke var klar over, at ost er lavet på mælk.

Organisationen FoodCorps arbejder, ligesom Jamie Oliver gjorde, for at forbedre maden på de amerikanske skoler og gøre eleverne klogere på råvarer. En af kvinderne bag FoodCorps Cecily Upton udtaler til The Washington Post:

»Lige nu er vi betinget til at tro, at hvis vi har brug for mad, går vi i supermarkedet. Intet i vores pædagogiske rammer kræver, at vi lærer børn, hvor maden kommer fra, inden det lander i butikken,« siger hun.

Herhjemme ser statistikken umiddelbart bedre ud. I en undersøgelse lavet af Madkulturen, en institution under Miljø- og Fødevareministeriet, fra sidste år, svarer knap hver anden dansker, ’at det er vigtigt at vide, hvor råvarerne stammer fra’. Ligesom at knap hver tredje dansker køber lokale fødevarer mindst én gang om ugen.

Men.

Der er en udvikling i gang blandt danske børn og unge.

De får i stigende grad får et mere snævert kendskab til råvarers oprindelse.  Det fortæller Jytte Kyst, som er direktør i Madkulturen.

»Vi har ikke opnået samme tilstand som i USA, hvor de i New York er begyndt at bygge lejligheder uden køkkener, fordi folk alligevel ikke laver mad selv. Men tendensen er der. Særligt unge har fået en opfattelse af, at et hjemmelavet måltid eksempelvis består af en pizzabund fra Netto med fyld, ligesom at vi hører, børn spørge, om gulerødder gror på træer,« siger hun.

Berlingske spurgte Jytte Kyst, om en betydelig gruppe danskere, ligesom amerikanerne, er af den opfattelse, at kakaomælk stammer fra en brun kos yver. Til det lød svaret:

»Det tror jeg dog ikke. Danskerne er blevet mere fremmedgjorte, men der er en masse initiativer i gang, så vi sørger for ikke at ende i samme situation som i USA.«