Region Syddanmark har fredag opfordret ambulanceselskabet Bios til at gå konkurs.

Odense. En strid over 31,5 millioner kroner er blevet skærpet over weekenden og truer nu med at efterlade ambulanceselskabet Bios med en konkurs.

Striden stammer fra en fejlagtigt udbetaling på 31,5 millioner kroner fra Region Syddanmark til ambulanceselskabet. Siden har de to parter kæmpet om, hvordan pengene skal betales tilbage.

I en pressemeddelelse søndag eftermiddag skriver regionen, at den på et møde med Bios fredag har bedt selskabet gå konkurs mandag. Ellers vil regionen selv begære Bios konkurs.

På mødet skulle parterne diskutere, hvordan og hvornår regionen skulle have sine penge. Ifølge Region Syddanmark bad Bios om at betale pengene tilbage over mere end et år.

Begge parter oplyser, at regionen afviste Bios' plan. Ifølge pressemeddelelsen fra Region Syddanmark vil Bios' plan være ulovlig statsstøtte.

Regionsrådet er indkaldt til et ekstraordinært møde tirsdag, hvor sagen skal diskuteres.

Også Bios har søndag udsendt en pressemeddelelse. Her oplyser ambulanceselskabet, at det har sammenfattet en ny plan, der blandt andet inkluderer en to måneders udsættelse af tilbagebetalingen, mens selskabet samler finansiering.

Det forslag er ikke blevet mødt med roser fra Region Syddanmark.

- Bios har nu i stedet valgt at gå i pressen og til medarbejderne og fortælle, at de fortsat ønsker en urealistisk afdragsordning med regionen, skriver regionen i sin pressemeddelelse.

- Jeg er ked af den turbulente situation, som konkursen vil bringe Bios? medarbejdere i. Men de skal vide, at vi har taget alle forholdsregler, juridisk og praktisk, så de trygt kan gå på arbejde, også når Bios er gået konkurs, siger regionsformand Stephanie Lose (V).

Modsat raser Bios over konkurs-truslerne:

- Region Syddanmark har muligvis overvejet de juridiske og politiske implikationer af deres nuværende tilgang, men Bios kan og vil ikke tage ansvaret for den uforudsigelige situation og den usikkerhed, en pludselig konkurs vil få for regionens borgere og for vores medarbejdere.

/ritzau/