Under halvdelen af opkaldene til akuttelefonen i Region Hovedstaden kom i november igennem inden for tre minutter. Der er plads til forbedringer, erkender regionsrådsformanden.

Der er fortsat lange ventetider, når borgerne i Region Hovedstaden griber knoglen for at få fat på en læge uden for normal åbningstid.

En ny opgørelse viser ifølge Kristeligt Dagblad, at kun 45 procent af de godt 75.000 opkald i november til akuttelefonen 1813 kom igennem inden for tre minutter.

Målet er, at 90 procent af borgernes opkald skal være besvaret inden for tre minutter.

Lene Kaspersen (K), medlem af regionsrådet for De Konservative, siger til Kristeligt Dagblad, at »det er en skandale, at der stadig er så lang ventetid«.

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) erkender, at der stadig er et stykke vej, før akuttelefonen er oppe at køre:

»Mange mennesker oplever i dag en god og hurtig service, når de ringer til 1813. I oktober og november fik halvdelen hjælp inden for cirka 2-4 minutter og 90 procent inden for cirka 10-12 minutter. Og vi har modtaget mange positive tilbagemeldinger fra tilfredse borgere. Når det er sagt, så er tiderne stadig ikke gode nok. Der er fortsat borgere, som venter alt for længe,« skriver regionsrådsformanden i en mail til Kristeligt Dagblad.

Regionen oplyser til avisen, at de kommende helligdage i julen og nytår tegner til at blive lidt af en udfordring:

»Vi har ikke helt nok på vagtplanen til jul og nytår, men vi skal nok stå det igennem, men man kan måske forvente lidt mere ventetid,« siger Birgitte Rav Degenkolv, vicedirektør i Den Præhospitale Virksomhed under Region Hovedstaden, til Kristeligt Dagblad.