Det er yderst vanskeligt at komme igennem til sundhedspersonale på den nye akuttelefon for Region Hovedstaden, som gik i luften 1. januar. Regionen erkender problemet og indkalder nu ekstra sygeplejersker.

Region Hovedstadens nye akuttelefon oplever så voldsom travlhed nytårsdag, at regionen kalder ekstra sygeplejersker på vagt. Det oplyser Region Hovedstad i en pressemeddelelse.

Akuttelefonen trådte i kraft ved indgangen til 2014, og på den nye vagtlægeordnings første dag er det umuligt at få fat i lægeligt personale, når man taster 1813 for at komme igennem til telefonen. Man bliver i stedet mødt med følgende båndede besked:

»Du har ringet til 1813. Alle telefonlinjer er optagede, og der kan ikke stå flere kald i kø. Du bedes ringe igen senere«.

Beskeden bliver efterfulgt med en opfordring til at ringe 112, hvis man står i »en livstruende tilstand«.

»Vi kan konstatere, at borgerne i høj grad har forstået budskabet om, at man skal ringe til 1813, før man møder op på en akutmodtagelse eller klinik. Og vi må erkende, at vi nok har undervurderet effekten af oplysningskampagnen,« siger koncerndirektør i Region Hovedstaden, Svend Hartling.

Han understreger dog, at den samlede ventetid på akuthjælp er mindre end sidste år. Der er ifølge Svend Hartling tale om en særlig »nytårstravlhed«.

»Selvom den samlede ventetid er lavere, er det frustrerende for folk ikke at kunne komme igennem med det samme. Derfor vil vi med det samme se på, hvordan og hvornår vi kan få udvidet vores tekniske kapacitet. Og vi har allerede i dag (onsdag, red.) kaldt ekstra sygeplejersker ind, da det er her, vi oplever den største pukkel,« siger Svend Hartling og understreger, at der også er travlhed på lægeområdet, men behovet på den traditionelle lægevagtsfunktion er »tilstrækkeligt dækket ind«.

BNB