Aarhus Kommune lancerer en hjemmeside, der skal trække kinesere til byen. Lanceringen sker få dage efter, at byens engelske slogan blev droppet, fordi det ikke har haft den ønskede effekt.

Forleden lagde Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) det milliondyre slogan »Aarhus - Danish for progress« i graven, fordi det ikke har skabt den internationale opsigt, som bystyret forventede.

Nu satser aarhusianerne i stedet på, at kinesisk kan bane vejen til international gennemslagskraft. Kommunen har netop lanceret en hjemmeside - aarhus.cn - der præsenterer byen på kinesisk.

Kommunen skriver i en pressemeddelelse, at hjemmesiden skal gøre det lettere for kommunens mange samarbejdspartnere i Kina at finde information om Aarhus.

»Den nye kinesiske hjemmeside er et led i bestræbelserne på at styrke byens internationale profil og give kinesiske forretningsfolk, studerende og turister en forståelse af, at Aarhus er en attraktiv by at besøge, studere, arbejde og investere i - og at byen er åben og klar til at tage imod dem,« siger Jakob Bundsgaard.

Aarhus.cn indeholder en række praktiske oplysninger, der først og fremmest er rettet mod kinesiske unge, som overvejer at studere i Aarhus. Familier, der i kortere eller længere tid skal arbejde i byen, vil også have nytte af hjemmesiden.

Siden 1984 har Aarhus haft et venskabsbysamarbejde med den kinesiske millionby Harbin.