I et Facebook-opslag forsøger supermarkedskæden Bilka at mane til besindighed, i kølvandet på sagen om den 17-årige Mohamad Al Jawerheri. Flere brugere langer kraftigt ud efter supermarkerkedskæden og skriver, at de har handlet i Bilka for sidste gang.

» Det er så skammeligt og helt grotesk. Jeg har for sidste gang sat mine ben i nogen af jeres butikker.«

Sådan indleder Jakob Fauerby sin kommentar til et opslag på Bilkas Facebook-side, der på få timer er blevet ganske flittigt kommenteret. I opslaget forholder supermarkedskæden sig til den massive kritik og heftige debat, som sagen om Mohamad Al Jawerheri har medfødt, efter at han tirsdag morgen stod frem i Radio24syv og fortalte, at han er blevet presset til at sige sit job som kassemedarbejder op hos Bilka i Næstved, efter han havde blandet sig i en debat om Islam på Facebook.

»Bilka er en af landets mest rummelige arbejdspladser. Vi har mere end 60 forskellige nationaliteter ansat, og vi har i mange år arbejdet professionelt for at sikre integration og mangfoldighed på arbejdsmarkedet,« står der blandt andet i opslaget, hvor supermarkedskæden også slår fast, at man nu går i gang med at undersøge hele forløbet.

Du kan læse hele opslaget herunder.

Men langt de fleste af brugerne, som har kommenteret opslaget på Facebook, er dog langt fra tilfredse med udmeldingen. Herunder kan man læse et par uddrag fra debatten på Bilkas egen Facebook-side.

»Jeg er ikke mere BILKA kunde !! med mindre dette løses på en anstændig og RETFÆRDIG måde,« skriver Jens C. Andersen.

»Ærgerligt havde tænkt at jeg skulle handle ind til min nytårsfest hos jer... Plan ændret...,« skriver Ann Mathiassen.

»Holder mig fra Bilka, Netto, Føtex og Dansk Supermarked indtil de tager sagen alvorligt,« skriver Johan Finsteen Gjødvad.

Det er dog ikke alle, som mener, at supermarkedskæden har begået en fejl. Således møder Bilka også opbakning på Facebook fra enkelte brugere, der mener, at sagen er blevet blæst ude af propertioner.

»Bilka er ikke racistisk og vi boykotter ikke Bilka. Det kunne lige så godt have været en dansker der var blevet opsagt hvis han/hun agerede truende/forkert på sociale medier eller i butikken. Færdig bom,« skriver Isabella Manolli Frandsen.

Siden tirsdag morgen har læserne på bt.dk kunne give deres mening om sagen til kende, via en afstemning som spørger, 'hvorvidt fyringen af Mohammad Al Jawerheri ummidelbart giver mening'.

I skrivende stund har mere end 96.000 læsere afgivet deres stemme, hvor 85 procent har svaret 'nej' på spørgsmålet.