Bliver det nødvendigt, er 3F klar til konflikt i lufhavnen, lyder det fra 3F Kastrups formand, Henrik Bay-Clausen, der dog ikke tror, at det bliver aktuelt. 3F står stærkt i lufthavenen, lyder det.

Hvis det bliver nødvendigt, vil 3F bruge retten til at konflikte for at sikre medlemmerne ordentlige vilkår på baggrund af, at SAS i forbindelse med den omfattende spareplan har erklæret, at selskabet ikke længere skal stå for at håndtere bagagen på jorden. Det skriver Fagbladet 3F.

Der bliver ingen ballade i stil med sagen om Vejlegården, men fagforeningen står stærkt i lufthavnen og vil sikre medlemmernes vilkår, fortæller formanden for 3F Kastrup, Henrik Bay-Clausen.

- Vi er godt organiserede og står stærkt i lufthavnen. Om nødvendigt vil vi bruge vores ret til at konflikte. Men jeg tror ikke, at det bliver aktuelt, siger han til Fagbladet 3F.

Selskabet vil sælge SAS Ground Handling (SGH). Her er omkring 1.800 3Fere ansat – typisk som bagageportører eller med rengøring af fly, mens andre 3Fere arbejder i de andre handlingselskaber, Novia og CFS.

I første omgang er 3Ferne ikke berørt, da de efter planen ikke længere skal arbejde for det nordiske flyselskab, når SGH skal sælges. Men hvis SAS revurderer salget af SGH, så får 3F-medlemmerne højst sandsynligt også et krav om at spare. Det krav vil Henrik Bay-Clausen gerne imødekomme.

- Vi er selvfølgelig solidariske med de andre ansatte i lufthavnen. Og vi vil hoppe på tungen fra Kastrup til Karise for at hjælpe SAS. 3Ferne hos SAS arbejder dog på markedsvilkår, så vi melder hus forbi på lønnen. Men kommer der en forhandling, kommer vi også til at bidrage, siger han.

SAS har givet fagforeningerne indtil weekenden til at acceptere kravene om at forringe overenskomsterne.