Den gennemsnitlige ventetid i nytårsdøgnet på den nye akuttelefon i Region Hovedstaden, 1813, var 12 minutter. En enkelt måtte dog vente 48 minutter.

Der var usædvanligt travlt 1. januar i Region Hovedstaden, da den nye akuttelefon, 1813, blev lanceret. En opgørelse fra regionen viser, at brugerne i gennemsnit ventede 12 minutter i røret, før de fik fat i en sygeplejerske.

Den nye telefonlinje fik i alt 6.141 opkald, hvilket er en usædvanlig stor mængde.

»Især om formiddagen nytårsdag fik vi ekstraordinært mange opkald, og vi kan ikke umiddelbart give nogen forklaring på det høje tal. Men vi er glædeligt overrasket over, at så mange borgere har ringet til 1813 først i stedet for at tage direkte på en akutmodtagelse,« siger Freddy Lippert, direktør for akutberedskabet i Region Hovedstaden, i en pressemeddelelse.

Til sammenligning kontaktede 1.414 borgere akuttelefonen fra midnat til klokken 16.15 dagen efter, 2. januar, hvor den gennemsnitlige ventetid var tre minutter.

Den maksimale ventetid for en enkelt patient nytårsdag var 48 minutter. Region Hovedstaden måtte også indkalde ekstra personale på grund af den store belastning på telefonerne, der gjorde, at flere borgere blev bedt om at ringe igen senere eller helt mistede forbindelsen.

»Vi er ikke tilfredse med den lange ventetid på akuttelefonen – det var ikke godt nok. Til gengæld kan vi konstatere, at de borgere, der havde behov for at blive behandlet på en akutmodtagelse eller akutklinik, kom væsentligt hurtigere til end sidste år,« siger Freddy Lippert.

Blandt de 6.141 opkald 1. januar blev 37 procent henvist til akutmodtagelse/akutklinik, 18 procent blev henvist til egenomsorg, 17 procent blev henvist til samtale med en læge, og 11 procent blev henvist til egen læge næste dag. Mindre end 0,1 procent havde behov for en ambulancekørsel.