Rytterne skal i dag over Tourens højeste punkt, Col du Galibier, og det monstrøse bjerg kan uden problemer koste en topplacering.

Der findes hårde bjerge, der findes meget hårde bjerge, og så findes der et fåtal af ekstreme bjerge, der fylder selv veltrænede lægmuskler med kilovis af bly. I sidstnævnte kategori finder vi Col du Galibier.

En af de værste stigninger i Alperne - og Frankrig i det hele taget - er igen på programmet efter seks års fravær i Tour de France, og det kan meget vel komme til at skabe forskydninger i toppen af det tætte klassement, hvis tempoet bliver skruet i vejret på Col du Galibier på dagens etape.

Inden gårsdagens etape, hvorpå Dan Martin (Quick-Step Floors) dummede sig gevaldigt og mistede sin femteplads i klassementet, mødte BT den velovervejede og ellers normalt utroligt velkørende irer ved Quick-Steps bus til en snak om dagens 17. etape med Col du Galibier på menuen efter de næsten lige så ikoniske stigninger Col de la Croix de Fer og Col du Telegraphe.

Hidtil har rytterne ikke været i så høje luftlag, som de kommer på Col du Galibier, der tårner sig op i 2642 meters højde, og det gør det til en dag, hvor enhver med forhåbninger i klassementet skal stramme sig an. Nedkørslen fra Col du Galibier til Serre Chevalier gør ikke tingene bedre.

»Etapen er farlig, for hvis du har en dårlig dag i så høje luftlag, er der virkelig lang vej til målstregen med 30 kilometer igen efter toppen af Col du Galibier. Hvis du er isoleret eller sidder helt alene på Galibier, kan du tabe rigtig meget tid,« sagde Daniel Martin i går.

En ting er at halse lidt efter på opkørslen til Galibier, men er man tvunget til at klare nedkørslen alene, bliver det rigtig slemt at komme hele vejen til målstregen. Og det kan blive rigtig dyrt i klassementet.

»Hvis man er 10 sekunder efter på toppen, og der er modvind på nedkørslen, så kan tabet sagtens løbe op i minutter. Et lignende scenarie så vi på etapen til Foix, hvor George Bennett tabte meget tid,« sagde Daniel Martin.

Med kun to hårde bjergetaper og en enkeltstart i Marseille tilbage som de eneste realistiske muligheder for at hente tid på konkurrenterne, er tiden efterhånden inde til at sætte offensiven ind, hvis Chris Froome ikke skal lykkes med at vinde sit fjerde Tour de France.

»Han (Froome, red.) kan selvfølgelig løbe ind i mere uheld og få en dårlig dag, og det vil blive forsøgt udnyttet, men umiddelbart er den eneste mulighed for at slå ham at vinde noget tid inden enkeltstarten,« sagde Daniel Martin.

Ireren, der ligger nummer syv i klassementet, to minutter og tre sekunder efter Chris Froome, har været igennem en stor udvikling som klassementsrytter. Tidligere boede han i Girona i Spanien, men efter at være flyttet til Andorra og de endnu højere stigninger i området omkring Pyrenæerne, er han forvandlet til en rytter, som havde ligget langt højere i klassementet, hvis det da ikke var for styrtet med udgåede Richie Porte (BMC) på 9. etape til Chambéry.

For Dan Martin vil dagens etape være en ganske god mulighed til at demonstrere sine evner, og det er han uden tvivl opsat på efter gårsdagens fadæse.